Skip to main content
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation

EU: Sjöfartens utsläpp ökar


EU: Sjöfartens utsläpp ökar

10 november 2025

Den europeiska sjöfartens utsläpp ökar och har nått sin högsta nivå sedan den officiella övervakningen inleddes 2018. Det visar data från EU-organet Transport & Environment (T&E).

Enligt EU:s mätsystem som följer utsläpp från fartyg på 5 000 bruttoton (GT) och uppåt som anlöper europeiska hamnar, ökade utsläppen med 13 % under 2024. Detta trots att EU:s sjöfartsrelaterade handel har minskat. En förklaring är att huthirebellernas störningar i Röda havet lett till längre rutter.  Detta visar hur viktigt det är att EU prissätter utsläpp, skriver T&E, som efterlyser att utsläppsreglerna inom EU ETS utvidgas till att omfatta även mindre fartyg. Den kommande översynen av systemet – som gett ett tydligt resultat med omkring 99 % efterlevnad redan under det första året – blir därför ett viktigt tillfälle för EU att befästa klimatregleringen för sjöfarten.

– Med det otillräckliga avtalet från IMO som har lagts åt sidan har priset på koldioxid inom EU ETS aldrig varit så avgörande, säger Agathe Peigney, ansvarig för sjöfartspolitik på T&E.

Störningarna i Röda havet har tvingat fartyg – framför allt containerfartyg – att ta längre rutter runt Godahoppsudden, vilket tvingat dem att öka hastigheten för att hålla leveransscheman. Containerfartygen står därför för den största ökningen av utsläpp, med förklaringar som inkluderar en 18 % längre genomsnittlig seglingsdistans, 3 % högre drifthastighet och ett större antal fartyg som behövdes för att täcka de längre rutterna. Sjöfartsutsläpp är extremt känsliga för hastighet – varje 1 % ökning i drifthastighet kan ge upphov till 3 % högre utsläpp, skriver T&E.

Även om användningen av förnybar energi har ökat och därmed sannolikt bidragit till minskade importer av fossila bränslen, är dessa fortfarande höga. Fartyg som transporterar fossila bränslen står fortfarande för omkring 20 % av EU:s totala sjöfartsutsläpp, vilket är samma nivå som 2018. Rotterdam är Europas största importhamn för fossila bränslen till sjöss.

T&E lyfter också att mängden transporterad flytande naturgas (LNG) har ökat kraftigt sedan Rysslands invasion av Ukraina, även om siffrorna visar en minskning under 2024. Samtidigt har utsläppen från transporter av råolja återigen stigit till nivåer motsvarande 2019.

– Att transportera fossila bränslen innebär en dubbel klimatbelastning. Om vi bryter vårt beroende av fossila bränslen skulle en del av sjöfartens utsläpp försvinna, men över 80 % återstår fortfarande. Effektivisering och gröna, vätgasbaserade bränslen kommer att krävas för att nå nollutsläpp, säger Agathe Peigney.

Containerrederiet MSC är det rederi som förorenar mest inom EU och släppte totalt ut 15,6 miljoner ton CO₂ under 2024. Bland andra typer av rederier var Grimaldi Group den största utsläpparen (3,8 miljoner ton), medan Carnival hade de högsta utsläppen bland kryssningsföretag (2,5 miljoner ton).


Dela på