Forskning om sjöfartsaffärer prisad

The Institution of Mechanical Engineering (IMechE) valde PhD Zoi Nikopoulou, prof. Kevin Cullinane och prof. Arne Jensen vid Göteborgs universitet som vinnare av Thomas Lowe Gray Prize för sin artikel om cap-and-trade marknad och NOx- och SOx-utsläpp.
Artikeln har titeln: The role of a cap-and-trade market in reducing NOx and SOx emissions: Prospects and benefits for ships within the Northern European ECA (Rollen för cap-and-trade-marknader för minskning av SOX och NOx-emissioner: Utsikter och fördelar för fartyg inom det nordeuropeiska ECA-området). De tre författarna ingår i gruppen för Industriell och finansiell ekonomi och Logistik (IFEL) på Handelshögskolan i Göteborg. Zoi Nikopoulou tog emot priset på uppdrag av författarteamet från Mike Buckland, ordförande för Processindustridivisionen, vid en ceremoni som ägde rum i Institutets historiska byggnad på Birdcage Walk i London, med arv från 160 års verksamhet.
The Institution of Mechanical Engineers (Institutet) är en av världens mest snabbväxande ingenjörsinstitut. Huvudkontoret ligger i London, men med verksamhet över hela världen, har institutionen över 111 000 medlemmar i mer än 140 länder och arbetar i hjärtat av en av de viktigaste och mest dynamiska branscherna.
Thomas Lowe Gray Prize kom till genom en gåva på £2,000 1924 i testamentet efter Thomas Lowe Grays, medlem 1879-1923. Gåvan används för att finansiera ett pris till författaren eller författarna av originalartiklar inom området marin ingenjörsvetenskap som givits ut av Institutet under det föregående året, eller för en speciell föreläsning behandlar inom området marin ingensjörsvetenskap, känd som " Thomas Lowe Gray föreläsningen", eller som ett bidrag till förmån för någon forskning inom området marin ingensjörsvetenskap.
Related content:
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050