Från motorbåt till militärfartyg – traineeprogrammet gav Isak nycklarna till sjöfartsbranschen
Precis som många andra trodde han att sjöfarten var en begränsad bransch med få typer av arbeten. Efter att ha gått Lighthouse traineeprogram vet Isak Tidala bättre. I dag arbetar han på det skeppstekniska konsultföretaget Saltech, som bland annat granskar om nybyggda militärfartyg som Försvarsmakten köper in är konstruerade på rätt sätt.
Intresset för båtar har funnits där så länge han minns. Men inte för segelbåtar, vilket får sägas vara det klassiska i sådana här sammanhang. Isak Tidala spenderade visserligen varenda sommar som barn på familjens landställe i Stockholms skärgård, men det hissades aldrig några segel. I stället kördes det motorbåt – en ganska rejäl sådan.
– Jag har suttit bakom ratten sedan jag var fem år, men har bara satt foten på en segelbåt några få gånger i mitt liv, säger han med ett skratt.
Efter Kunskapsgymnasiet läste han KTH:s kandidatprogram i Design och Produktframtagning. När det var dags att ta steget upp till masternivå såg han sin chans – han skulle kombinera hobby och utbildning och bli skeppsbyggare, eller som nu även svenskar säger: Naval architect.
– Jag gjorde även min kandidatuppsats på Naval architecture-området. Vi mätte buller från fritidsbåtar för att undersöka hur det påverkar det marina livet. Det låter mycket mer än man tror under vattnet. KTH har tagit forskningen vidare efter det.
Forskning om undervattensbuller har vuxit sig allt starkare de senaste åren, men själv hade han ingen tanke på att bli forskare.
– Som Naval architect var jag i Lissabon under en utbytestermin. Där designade vi en fritidsbåt, vilket gav mersmak. Jag ville ut i arbetslivet efter skolan.
Då passade förstås Lighthouse traineeprogram perfekt. Han hade haft det i bakhuvudet ett tag när Lighthouse koordinator Caroline Ferning besökte KTH och informerade om programmet under en lunch.
– Det var då jag på allvar fick upp ögonen för det.
Isak sökte, antogs och började som trainee i september 2024. Det innebar ett år av praktik på fyra olika arbetsplatser – Sjöfartsverket, Wallenius Marine, Oceanbird och SAAB. Något han inte ångrat.
– Det är väldigt varierande verksamheter och man kan knappast få chansen att testa på dem alla någon annanstans. Att få lära sig och se så mycket på så kort var otroligt berikande. Och det ger en möjlighet att upptäcka vad man själv tycker är roligt och var man har sina intressen och vilken typ av företag man trivs med.
Så vad har varit roligast?
– Just att få prova på så många olika arbetsuppgifter. Man lär sig sjukt mycket. Träffar massa folk och bygger snabbt upp ett nätverk. Och man märker att företagen vill dela med sig och visa hur deras arbetsplatser funkar, säger Isak Tidala.
Det blev också en hel del resor. Isak hann besöka Storbritannien, Finland, Tyskland och Belgien under sitt traineeår.
– Det var intressant att få åka med ett fartyg från Antwerpen upp till Finland och se hur det funkar i verkligheten. Jag fick kartlägga kylvattensystemet ombord, och var nere under durkarna och kröp för att kolla dimensioneringen av rören. Det var kul att få ta del av lite praktiskt arbete också.
Mellan gymnasiet och KTH gjorde han lumpen och under traineeåret (på SAAB) fick han chansen att kika på försvarets nya ubåt som snart sätts i produktion.
– Det gav mig lite mersmak för försvarsindustrin.
Det är med andra ord ingen slump att han idag arbetar på det skeppstekniska konsultföretaget Saltech, som bland annat hjälper Försvarets materielverk (FMV) med konstruktionsgranskning av fartyg.
– Jag var i kontakt med Saltech redan innan jag började på Lighthouse traineeprogram. De uppmuntrade mig att gå programmet. Det ses idag som en god erfarenhet. Och det är det. Jag rekommenderar det verkligen. Det är bara att söka!
Ansökan till traineeprogrammet 2026/2027 är öppen från den 15 december 2025 till 22 februari 2026.
Mer information här
-
"Ögon på plats” tidigt kan rädda liv -
Antifoulingfärger testas bäst i strömmande vatten -
Så kan biogasen få en betydande roll för sjöfartens omställning -
Från motorbåt till militärfartyg – traineeprogrammet gav Isak nycklarna till sjöfartsbranschen -
DNV: Metanol är ett moget alternativt bränsle -
Se Hållbar sjöfarts uppsamlingsheat -
NextWave – en podd som ska locka unga -
Ny studie: Eldrivna pendelbåtar kan effektivisera Stockholms kollektivtrafik -
Sjöfartens utsläpp ökar -
Sociala relationer påverkar val av bränsle