Från noll till hundra med traineeprogrammet

Tre företag, tre olika organisationskulturer och tre veckor i Kina. Lighthouse traineeprogram gav Emil Kotz mängder av erfarenheter och ett kontaktnät som gick från noll till hundra på bara några månader. Nu rekommenderar han andra att söka till det ettåriga programmet. Ansökningsperioden för 2020-2021 har precis öppnat.
– Jag har alltid varit intresserad av sjöfarten och jag såg traineeprogrammet som en möjlighet att få en bättre inblick i den. Det går knappast att göra på egen hand. Jag visste också att företagen som medverkar i programmet är väldigt bra på vad de gör, vilket förstås gjorde det än mer attraktivt att söka, säger Emil Kotz.
Det har inte gått mer än ett drygt år sedan han lämnade KTH. Med en färsk masterexamen inom marina system på fickan var det då dags att påbörja nästa intensiva kunskapsresa. Nu som Lighthouse Trainee. Fyra månader vardera på tre olika företag. Först ut Wallenius Marine, sedan Alfa Laval och därefter Kongsberg.
Så här i efterhand kan man säga att resan började där den slutade – sedan 1 oktober i år, direkt efter avslutat traineeprogram, är nämligen Emil Kotz anställd som Design Manager på Wallenius Marine.
– Jag arbetar mest i forskningsprojektet Wind Powered Car Carrier som ska utveckla vinddrivna biltransportfartyg. Det är ett revolutionerade tankesätt och superkul.
Wallenius lade alltså vantarna på Emil Kotz. Redan under traineeperioden spenderade han tre veckor för företagets räkning i Kina.
– Jag har tidigare lärt mig hur man bygger fartyg i teorin. Nu fick jag se hur det fungerar praktiskt. Det var otroligt nyttigt. Mitt jobb bestod av att vara med och planera och genomföra ett krängningstest. Det gick bra som tur var.
Som trainee gäller det att vara nyfiken och att ta för sig. Emil Kotz beskriver perioden både som utmanande och intensiv med många nya miljöer att sätta sig in i och många projekt att leverera i, ofta inom områden som är helt nya för en.
– Jag har lärt mig mycket och fått många nya intressen, till exempel har jag fått upp blicken för att tillämpa programmering. När man lämnar utbildningen är man ofta nischad på mindre områden, men inom alla tre företagen har jag fått jobba väldigt brett och jag har lärt mig deras hela portföljer på kort tid. Det rör sig också om tre olika organisationer som arbetar på olika sätt, vilket också varit spännande att sätta sig in i.
Kontaktnätet beskriver han som något som gått från noll till hundra på bara några månader. På Alfa Laval satt han till exempel dagligen i telefon- och skypesamtal med kontakter runt om Europa.
– Jag har skakat väldigt många tassar och fått lära känna väldigt många inom branschen. Traineeprogrammet är utmärkt för den som vill få en inblick i industrin och få praktiska erfarenheter. Det är en unik möjlighet, säger Emil Kotz.
Mellan den 15 december och 31 januari är ansökningsperioden för nästa traineeprogram 2020/2021 öppen. För att kunna söka till traineeprogrammet ställs följande krav:
• Ett brinnande intresse för sjöfart och ser en framtid inom svensk maritim och/eller marin sektor
• Master of Science in Naval Architecture eller annan relevant teknisk mastersutbildning i Sverige
• ”Fikasvenska”- dvs tillräckliga svenskkunskaper för att kunna delta i sociala sammanhang
• Utmärkta kunskaper i engelska, både i tal och skrift
• Max ett års arbetslivserfarenhet efter examen
• God kommunikationsförmåga med förmågan att nätverka och bygga relationer
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter