Hett villebråd för rekryterare och företag

På Chalmers gick ryktet om att sjöfarten var en begränsad bransch med få jobb. Det kunde inte vara mer fel, säger Alexander Johansson som inte ångrar en sekund att han sökte Lighthouse Traineeprogram efter masterexamen. Nu rycker rekryterare och företag i honom så gott som varje vecka.
Redan i ettan på Chalmers maskintekniska utbildning hade Alexander Johansson koll på att det fanns ett masterprogram som hette Naval architecture. Och det lät ju rätt intressant. Men så var det det där, som han säger, oförskämt dåliga ryktet som spreds av studenterna några klasser över: Det var dåligt med jobb i sjöfartsbranschen, man måste flytta utomlands för att få ett och så vidare.
– Ryktet är lite av branschens problem, den har inte den naturliga synligheten som till exempel bilindustrin har, säger han.
Egentligen var det just dit, till bilindustrin, som vägen låg utstakad för honom. Sedan barnsben hade han haft ett brinnande intresse för fordon och motorer och gymnasieåren tillbringades ute i Torslanda på Göteborgs tekniska Gymnasium som ägs av Volvo och Göteborgs stad.
– Det var mycket praktik och Volvo under några år. Det var krockavdelning, linan, åtta veckor i fabriken i Belgien, sommarjobb och så där.
När han sökte till Chalmers direkt efter gymnasiet var han trött på bilbranschen. Inte för att tiden på Volvo varit dåligt på något sätt – det var helt enkelt dags att göra något annat. För Alexander som tillbringat flera veckor varje sommar på västkusten i familjens motorbåt var steget till sjöfarten inte långt.
– Jag hittade ett sommarjobb som skeppare på ett företag som heter More Sailing i Kroatien. Vi seglade större charterbåtar och med det växte mitt intresse för båtar och segling mer och mer, ja så pass att jag köpte en egen segelbåt.
Efter kandidatexamen fortsatte han segla med företaget i ett år, bland annat över Atlanten och i Karibien, tills pandemin satte stopp för verksamheten i mars 2020.
– Då hörde jag av mig till en kursare som läst vidare direkt på Naval architecture och som sa att han var supernöjd med programmet. Det var vad jag behövde höra för att söka.
Efter masterexamen kom han in på Lighthouse traineeprogram. Från september 2022 praktiserade han i ett år på fyra olika arbetsplatser – Sjöfartsverket, Saab Kockums, Stena Teknik och MacGregor – i tremånaders intervaller. Och det är just det som är det bästa med Traineeprogrammet, tycker Alexander.
– Företagen var väldigt måna om att visa upp hela sin verksamhet. Det innebär att du får komma ut och se mycket, vilket du inte får göra normalt om du inte har en sådan arbetsroll. Det blev mycket studieresor och sådant. Jag vet inte hur många lotsstationer jag besökte med Sjöfartsverket och på Saab Kockums fick jag komma ut på varvet i Malmö. Med Stena fick jag vara med på ett krängningsprov i fullskala på ett varv i Gdansk där ett Stenafartyg förlängts och byggts om. Jag var även med på en vägning med ett av Stenas fartyg som trafikerar Trelleborg-Rostok.
Den längsta resan, i både tid och rum, under traineeperioden gick till Weihai i Kina. Alexander var på plats på varvet i en månad (halva tiden för Stena och halva för MacGregor) och jobbade både på kontoret och ute på skeppsbygget.
– Det var otroligt kul att se hur ett modernt skeppsbygge går till i alla dess olika steg. Det var allt från rå plåt och stål som kommer in, sätts ihop i klossar som sedan byggs ihop till ett fartyg. Det var förstås också väldigt lärorikt och fascinerande att komma till en helt ny kultur och se hur den funkar, säger Alexander.
Det låter som att du fått vara med om en hel del som Lighthousetrainee. Är programmet något du vill rekommendera?
– Ja, för tusan. Jag försökte senast sälja in det igår på ett julbord med studenter. Det är klart ni ska söka, sa jag, ni kommer att sticka ut bland alla som söker jobb nästa år om ni gått programmet. Ni får breda kunskaper, erfarenhet och får testa på mycket, det är en perfekt mellanlandning mellan plugg och jobb. Dessutom får man en helt okej lön under den här tiden som blir lite av en mjukstart på arbetslivet.
Den sista september var Alexanders traineeår över. Dagen efter började han sitt nya arbete som technical sales engineer på Berg propulsion.
– Jag arbetar både med teknik och kundhantering, det är en blandad roll som passar mig och jag trivs jättebra. Lönen och kontorets läget på Hönö här utanför Göteborg är också bra.
Men det betyder inte att kontakten med företagen han praktiserat på är bruten.
– Nej, kontaktnätet man får är jätteviktigt. Härom veckan var jag till exempel ute på Stena Teknik för att prata om ett möjligt projekt, och då är det förstås bra om de vet vem du är och vad du går för, att man redan har en relation. Det hjälper väldigt mycket, säger Alexander som har fått vänja sig vid att vara eftertraktad.
– Det är nästan galet faktiskt, men det hör av sig rekryterare och folk på företag nästan varje vecka för att höra om man är tillgänglig.
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter