Så förbättras planeringsprocesserna med ”just in time”
En ny licentiatavhandling från Linköpings universitet visar att anlöp som sker ”just in time” kan spara 2-15 procent av ett fartygs bränsleförbrukning. Men det är inte enda fördelen, menar avhandlingens författare Abd Alla Ali Mubder Mubder. Införandet av ”just in time” kan också förbättra planeringsprocesserna hos flera olika aktörer.
Trots att tidigare studier visat att det finns en potential att spara bränsle och minska utsläpp genom att fartygsanlöp sker ”just in time” används konceptet knappt inom sjöfarten. Abd Alla Ali Mubder Mubder har därför velat utforska hur ”just in time” skulle kunna implementeras inom svensk sjöfart och vad det skulle få för effekter.
– Jag har studerat ”just in time” utifrån två frågor. Den ena handlar om att estimera potentialen för hur mycket bränsle man kan spara i en svensk kontext. Den andra frågan utgår från hamnens perspektiv, om hur olika koordineringsmekanismer kan användas av olika hamnaktörer för att realisera potentialen med ”just in time”.
För att få svar på den frågan om bränsle- och utsläppsbesparingar använde sig Abd Alla Ali Mubder Mubder av AIS-data från 2019, hamnanlöpstatistik samt fartygsdata. Resultatet visade att bränsle- och utsläppsbesparingspotentialen hos ”just in time” ofta har överskattats i tidigare studier.
– ”Just in time” kan spara mellan 2-15 procent bränsle. Ju tidigare ett fartyg får information om när det ska göra sitt anlöp desto större potential för besparingar. Vilken metod ett fartyg använder för att jobba med förhållandet mellan bränsleförbrukning och seglingshastighet påverkar också.
Hamnen spelar förstås en nyckelroll i ett eventuellt införande ”just in time”, främst genom att ändra sin i ankomstpolicy från ”first-come-first-served” till en policy som möjliggör att exempelvis fartygsägare och befraktare kan reservera kajer i förväg.
– För detta krävs också att hamnen kan kommunicera en ”recommended time of arrival” vilket kräver en förbättrad planerings- och informationsdelning. Detta kan nås genom införandet av digitala informationsplattformar, så kallade port community systems. Hamnarna ligger efter i digitaliseringen.
En hamn kan dock inte som enskild aktör införa ett ”just in time-koncept”.
– Hamnen kontrollerar inte alla resurser som krävs, till exempel inte lotsar eller bogserbåtar. En ”recommended time of arrival” måste baseras på alla resurser som krävs vid ett anlöp.
Här finns mycket att tjäna för många, menar Abd Alla Ali Mubder Mubder som vill lyfta att ”just in time” är minst lika viktig för planering som för bränslebesparing.
– Genom mer avancerade informationsdelningssystem får terminaler, lots, hamnar och andra aktörer bättre förutsättningar att planera sina verksamheter. Säkerhet i planeringen är väldigt uppskattat av de här aktörerna.
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb