Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
I en ny rapport som släpps idag ger riksrevisionen staten hård kritik för att inte göra tillräckligt för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen. Insatserna leder på kort sikt inte till några faktiska minskningar av utsläpp och Sveriges lagstiftning är dessutom mer tillåtande jämfört med många andra länder.
Riksrevisionen har granskat statens insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen i havet och den övergripande slutsatsen är att de är ineffektiva. Sveriges reglering ger också fartyg större möjligheter att släppa ut skadliga ämnen i havet större än i ett flertal andra länder. När det gäller tvättvatten från rengöring av lasttankar gör den svenska regleringen att fartyg kan lämna svenska hamnar för att släppa ut lastrester efter tankrengöring och sedan gå tillbaka till samma hamn för ny lastning. Sverige har heller inte begränsat rätten att släppa ut skrubbervatten från tvättning av fartygens rökgaser.
– Regeringen har nyligen föreslagit att utsläpp av skrubbervatten ska förbjudas, men behöver också ta tag i frågan om skärpt reglering kring utsläpp av lastrester, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg, i ett pressmeddelande från Riksrevisionen.
Riksrevisionens granskning visar också att svenska hamnar inte alltid har tillräcklig kapacitet emot skadliga ämnen som fartyg behöver lämna i hamn. Trots detta gör Transportstyrelsen ingen närmare bedömning av om den faktiska kapaciteten uppfyller behoven.
– Det handlar ofta om stora mängder skadliga ämnen som fartygen behöver lämna i hamn. Därför behöver Transportstyrelsen utveckla sina bedömningar av om hamnarnas mottagningskapacitet är tillräcklig i praktiken, säger Fredrik Engström, projektledare för granskningen.
Även andra statliga insatser får kritik av riksrevisionen. Exempelvis innehåller åtgärdsprogrammet för havsmiljön, som fastställs av Havs- och vattenmyndigheten, få konkreta insatser för att minska sjöfartens utsläpp. Huruvida programmet överhuvudtaget ska kunna bidra till faktiska utsläppsminskningar före det planerade slutdatumet 2027 är osäkert, menar Riksrevisionen. Vidare påpekar man att Kustbevakningens utredningar av misstänkta olagliga utsläpp av andra skadliga ämnen än mineralolja nästan aldrig leder till rättsliga åtgärder. Detta beror bland annat på avsaknaden av metoder för att beräkna utsläppens volym. Inte heller Sjöfartsverkets miljödifferentiering av farledsavgifter gör mycket nytta – det är ett svagt incitament för sjöfarten att minska utsläpp av skrubbervatten och andra skadliga flytande ämnen i havet, anser Riksrevisionen.
Rikrevisionen rekommenderar bland annat att:
- Regeringen så snart som möjligt införa ett förbud mot utsläpp av skrubbervatten i Sveriges hela territorialvatten. Regeringen bör även se över den svenska regleringen kring utsläpp av lastrester för att säkerställa att denna överensstämmer med kraven i internationella konventioner.
- Transportstyrelsen säkerställer att hamnarnas mottagningskapacitet för skadliga flytande ämnen är tillräcklig.
- Havs- och vattenmyndigheten överväger att, i samråd med Transportstyrelsen, ta fram fler konkreta och genomförbara insatser för att minimera sjöfartens miljöpåverkan på haven.
- Kustbevakningen undersöker hur metoder för att beräkna volym på andra skadliga ämnen än mineralolja kan utvecklas.
- Sjöfartsverket skapar större ekonomiska incitament för rederierna att minska utsläppen av skrubbervatten och lastrester med skadliga flytande ämnen.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier