Så påverkas svensk sjöfart av kriget i Ukraina

Ukrainakriget har inte fått någon direkt påverkan på svensk sjöfart, men sanktionerna mot Ryssland har bland annat lett till högre bränslepriser och problem med bemanning. Det skriver Transportstyrelsen i en ny rapport.
Inga svenskflaggade fartyg eller sjömän med svensk behörighet har blivit fast i krigsområdet. Det är inte så konstigt. Sjötrafiken mellan ryska och svenska hamnar var relativt liten redan före kriget och endast ett fåtal av sjöpersonalen ombord på svenskflaggade fartyg kommer från Ryssland eller Ukraina, skriver Transportstyrelsen.
Däremot har den svenska sjöfarten har påverkats indirekt av kriget i Ukraina.
– Trots att svenska rederier inte har någon utbredd verksamhet i Svarta havet, har de påverkats indirekt av kriget, bland annat genom de sanktioner som har beslutats och problem med bemanning. Dessutom har de ökade bränslekostnaderna gjort sjötransporter dyrare, säger Erika Persson, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
I början av april infördes sanktioner som förbjuder hamnar inom EU att ta emot fartyg som är registrerade under rysk flagg. Sedan dess har endast ett undantag beviljats och det var för ett svenskt företag vars fartyg var registrerat under rysk flagg.
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg