Så påverkas svensk sjöfart av kriget i Ukraina
Ukrainakriget har inte fått någon direkt påverkan på svensk sjöfart, men sanktionerna mot Ryssland har bland annat lett till högre bränslepriser och problem med bemanning. Det skriver Transportstyrelsen i en ny rapport.
Inga svenskflaggade fartyg eller sjömän med svensk behörighet har blivit fast i krigsområdet. Det är inte så konstigt. Sjötrafiken mellan ryska och svenska hamnar var relativt liten redan före kriget och endast ett fåtal av sjöpersonalen ombord på svenskflaggade fartyg kommer från Ryssland eller Ukraina, skriver Transportstyrelsen.
Däremot har den svenska sjöfarten har påverkats indirekt av kriget i Ukraina.
– Trots att svenska rederier inte har någon utbredd verksamhet i Svarta havet, har de påverkats indirekt av kriget, bland annat genom de sanktioner som har beslutats och problem med bemanning. Dessutom har de ökade bränslekostnaderna gjort sjötransporter dyrare, säger Erika Persson, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
I början av april infördes sanktioner som förbjuder hamnar inom EU att ta emot fartyg som är registrerade under rysk flagg. Sedan dess har endast ett undantag beviljats och det var för ett svenskt företag vars fartyg var registrerat under rysk flagg.
-
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle -
Konkurrensen stor mellan containerhamnar -
Se Research & Innovation Meet