Vätgaskatamaran till Gotland 2030

Gotland hydrocat, så heter Gotlandsbolagets nya konceptfartyg, en snabbgående vätgaskatamaran som kör från fastlandet till Visby på under tre timmar.
Fartyget är det andra som Gotlandbolaget presenterar i sin Horizonserie, en satsning som ska göra Gotlandstrafiken klimatneutral senast 2045. Förra året presenterades det första fartyget Gotland Horizon.
– Vi tycker inte Gotland ska behöva välja mellan överfartstid och klimatnytta. Därför utvecklar vi nu nästa generations fartyg – Horizonserien – som genom ny teknik kommer möjliggöra en ännu bättre service och kapacitet samtidigt som utsläppen minskar markant, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.
Fartygen är designade för att drivas av fossilfri vätgas vars primära utsläpp är vattenånga. Båda fartygen har dock en så kallad multifuel-lösning vilket innebär att med en relativt enkel anpassning kan fartygen drivas av andra fossilfria drivmedel.
Arbetet med att utveckla all nödvändig teknik pågår och ambitionen är att Gotland Hydrocat ska kunna beställas senast 2025 för att tas i trafik senast 2030. Modellen och designen för Gotland Hydrocat är framtagen av Gotlandsbolaget i samarbete med Austal, ett av världens ledande varv för konstruktion och byggande av katamaraner.
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050