Vi ses i Almedalen!

På lördag åker vi till Visby, på söndag iordningställs den Maritima mötesplatsen i trädgården på Hamngatan 1 och på måndag kör sjöfarten igång sin Almedalsvecka.
Det är tre år sedan sist och mycket har hänt sedan dess. En pandemi. Ett krig. Men också mycket annat som påverkar sjöfarten. FN:s klimatpanel IPCC och EU har tryckt på ytterligare för en omställning och sjöfarten är på väg in i ETS – EU:s handel för utsläppsrätter.
Och så har vätgasen seglat upp som en klimatpolitikens egen Messias som ska frälsa oss från vårt fossilberoende. Men än så länge har inga mirakel skett. Båtarna som körs på fossilfria bränslen är få och inga körs på vätgas. Utsläppen går inte ner.
Så hur vänder vi skutan? Hur levererar vi på riktigt? Detta kommer givetvis att diskuteras på den Maritima mötesplaten i Almedalen. Lighthouse är först ut. På måndag 4 juli, kl 9.00 håller vi seminariet "Utan mer satsningar på Sjöfarts FoI nås inga klimat- och hållbarhetsmål". Titeln säger det mesta och bakom ligger den nationella agendan för sjöfarts forskning och innovation, NRIA-sjöfart, vars innehåll kommer att presenteras och diskuteras.
Vi ses på måndag! (och för den som inte är på plats streamar vi här på lighthouse.nu)
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050