Autonom säkerhet för fartyg – digitaliseringens möjligheter för ökad säkerhet

01 juli 2016

Sjöfarten och den maritima industrin förändras snabbt. Världens första handelsfartyg som kan framföras autonomt, med besättning ombord, kölsträcks just nu i Kina och i USA utvecklar försvaret autonoma 40m ubåtsjaktfartyg. Vart leder digitaliseringen inom sjöfarten? Vilka är trenderna inom autonom sjöfart och hur kan ökad autonoma sjötransporter bidra till Sveriges hållbara framtid? Förstudien är en övergripande översikt över aktuell forskning och utveckling inom den autonoma sjöfarten men även paralleller till andra transportslag granskas. Vilka olika typer av autonomisering kan vi förvänta oss och vilka krav ställer det på såväl teknik och regelverk som människan? 

Förstudien klar: Juli 2016
Parter: RISE Victoria, Chalmers, Stena, Wallenius, Sjöfartsverket

Läs rapporten

Läs mer

Vill du veta mer?

Robert Rylander
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Yemao Man
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Dela på

NYHETSBREV

Missa inte vårt nyhetsbrev så att du kan hålla dig uppdaterad så fort det kommer något nytt.


OM LIGHTHOUSE

© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu

Integritetspolicy / dataskyddspolicy

POSTADRESS

Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden

BESÖKSADRESS

Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg


Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.

Webbplats av Joomlaproffs.se