Vattenvägen – den intermodala pusselbiten till resurseffektiva regional- och tätortstransporter
02 oktober 2016

Går det att få en ökad kapacitet och ett mer energieffektivt transportsystem genom att arbeta intermodalt med sjövägen som komponent? Förstudien ska identifiera metoder och modeller som visar hur sjötransporter påverkar transportsystemet och visa hur, på vilket sätt och i vilken omfattning, vattenvägen kan användas för att energi- och resurseffektivisera region- och tätortstransportsystem och därmed bidra till de transportpolitiska målen.
Klar: Oktober 2016
Utförande parter: KTH, Göteborgs universitet
Deltagare: Trafikanalys, Trafikverket, Vattenbussen, Avatar Logistics
Läs mer
Vill du veta mer?

Karl Garme
Dela på
Senaste nytt
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje