Ny lotsutbildning
Det behövs fler vägar till att bli lots!
Söktryck till, och examina från, sjökaptensprogrammen i Sverige visar en sjunkande trend. Det betyder att vi, med dagens begränsningar, i framtiden inte har tillräckligt många individer som kan söka sig till lotsyrket. Detta begränsar urvalsmöjligheten och därmed framtida kvalitet på ett så komplext och samhällsviktigt yrke som lots utgör. Sjöfarten i Sverige har hamnat i ett oönskat läge som detta projekt söker lösningar på.
Vi behöver fler vägar till att bli lots för en större mängd människor där vi samtidigt säkerställer samma kvalitet och kompetens på yrkesrollen som idag.
Det blir mer attraktivt att söka sig till sjöbefälsskolorna om det finns alternativa vägar fram till avancerade jobb, annat än mångårig praktik till sjöss.
Förstudien har undersökt hur en ny lotsutbildning ska kunna utvecklas och organiseras för att skapa fler och flexiblare vägar för att rekrytera och utbilda lotsar. Dagens system med krav på ombordtjänstgöring begränsar vilka som har behörighet att söka sig till yrket. Ett mer flexibelt utbildningssystem ökar rekryteringsbasen och kan göra yrket mer attraktivt för unga. Förstudien har noterat att det finns ytterligare frågor som behöver besvaras innan vi vet hur en sådan utbildning skulle kunna se ut.
Kunskaperna från denna förstudie blir utgångspunkten för att initiera en testutbildning i Sjöfartsverkets regi som utvärderas med vetenskapliga metoder tillsammans med akademin för att långsiktigt kunna fastslå en lämplig utbildningsform.
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter