Almedalen livestream: ECO-bonus, en morot för överflyttning till sjöfart – med för och nackdelar
Frågan om ett stödsystem baserat på ekonomiska incitament för att flytta gods från lastbilar till sjöfart är högaktuell nationellt såväl som internationellt. Men var ska pengarna komma ifrån? Kan det påverka befintlig sjöfart på ett negativt sätt? Vilka är fördelarna?
Se Svensk Sjöfarts seminarium här.
För att bättre nyttja den potential som alla tycks eniga finns inom sjöfarten, och för att undvika höga samhällskostnader av lastbilar, ser man i många länder på Eco-bonussystem. Tanken är att avlasta vägar genom att stimulera en överflyttning till sjöfarten genom ekonomiska incitament. Trafikanalys har ett regeringsuppdrag om att utreda förutsättningarna och man sneglar i detta bl a på det norska nyligen införda systemet. Här lyfts såväl potentiella för- som nackdelar.
Medverkande:
- Gunnar Eriksson, Avdelningschef Analys och granskning, Trafikanalys
- Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna
- Ragnar Johansson, Vd, Svenska Orient Linien
- Claes Berglund, Chef samhälls- och miljöfrågor, Stena Line
- Carolina Kihlström, Moderator, Föreningen Svensk Sjöfart
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa
-
I framtiden skräddarsys farleden i realtid
-
Nytt koncept för vätgasbunkring har testats framgångsrikt
-
Delade radardata kan göra isbrytning mer effektiv
-
Virtuella vajrar kan höja säkerheten och minska personalbristen
-
Hubb med driftsdata från fartyg kan utveckla sjöfarten
-
Ny europeisk samarbetsplattform för inlandssjöfart
-
Storleken spelar roll
-
Nya regler och åtgärder – det här gäller för 2025