Almedalen livestream: ECO-bonus, en morot för överflyttning till sjöfart – med för och nackdelar
Frågan om ett stödsystem baserat på ekonomiska incitament för att flytta gods från lastbilar till sjöfart är högaktuell nationellt såväl som internationellt. Men var ska pengarna komma ifrån? Kan det påverka befintlig sjöfart på ett negativt sätt? Vilka är fördelarna?
Se Svensk Sjöfarts seminarium här.
För att bättre nyttja den potential som alla tycks eniga finns inom sjöfarten, och för att undvika höga samhällskostnader av lastbilar, ser man i många länder på Eco-bonussystem. Tanken är att avlasta vägar genom att stimulera en överflyttning till sjöfarten genom ekonomiska incitament. Trafikanalys har ett regeringsuppdrag om att utreda förutsättningarna och man sneglar i detta bl a på det norska nyligen införda systemet. Här lyfts såväl potentiella för- som nackdelar.
Medverkande:
- Gunnar Eriksson, Avdelningschef Analys och granskning, Trafikanalys
- Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna
- Ragnar Johansson, Vd, Svenska Orient Linien
- Claes Berglund, Chef samhälls- och miljöfrågor, Stena Line
- Carolina Kihlström, Moderator, Föreningen Svensk Sjöfart
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050