Se seminariet: Fartyg på el - en kraft att räkna med?
Det var fullsatt när Lighthouse och Maritima klustret i Västsverige arrangerade seminaret Fartyg på el - en kraft att räkna med? Här har du möjlighet att se seminariet igen.
Program
10:00
Inledning och välkomna - Åsa Burman, verksamhetschef, Lighthouse
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur miljö-, klimat och hälsoperspektiv – Johanna Mossberg, föreståndare, f3
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur ett kommersiellt perspektiv – Olov Lundbäck, projektledare, SSPA
När staden eller myndigheten väljer el? – Leif Magnusson, kollektivtrafik och infrastruktur, Västra Götalandsregionen
11:00 Bensträckare
11:15
Batterier – möjligheter på kort och lång sikt? – Bo Normark, senior rådgivare, NorthVolt
Bränsleceller – möjligheter på kort och lång sikt? – Johan Burgren, Business Manager, Powercell
Vägfärjor på el – utsläpp och ekonomi – Tina Karlberg, City Account Manager, Siemens
12:00 Lunch
12:50
Lärdomar och erfarenheter från Norge – Sondre Henningsgård, Managing Director, Maritime Battery Forum samt konsult DNV GL
Lärdomar och erfarenheter från Danmark – Michael Guldmann Petersen, Senior VP Route Management & Operations, Scandlines
Lärdomar och erfarenheter från Sverige – Harry Robertsson, teknisk direktör, Stena Rederi, och Anders Höfnell, Business Manager, Lloyds Register
13:50 Kaffe
14:10 Paneldiskussion: Vilka hinder, möjligheter och lösningar finns för fartyg på el i Sverige?
• Bo Normark, NorthVolt
• Harry Robertsson, Stena
• Anders Larsson, VD Öresund Drydocks
• Leif Magnusson, Västra Götalandsregionen
14:50 Avslutande reflektioner – Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
15:10 Slut
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier