Sjöfartsagenda överlämnad till näringsministern

Idag överlämnades den nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation till näringsminister Ibrahim Baylan. Agendan, som är ett gemensamt ställningstagande från den svenska sjöfartssektorn, förklarar hur en större satsning på sjöfarts-FoI, förutom att bidra till att rädda klimat och miljö, också kan hjälpa till att trygga landets försörjning och ge rätt förutsättningar för exportindustrin.
– Det glädjer mig väldigt mycket att ni är framåtlutande och att ni vill förändra. Det ska inte underskattas i sådana här sammanhang, speciellt som inte bara en utan flera strukturförändringar ska genomföras. Det finns ett behov av en snabb digitalisering, ett behov av en klimatomställning samtidigt som behoven av ny och förändrad kompetens behöver hanteras, sa näringsminister Ibrahim Baylan på mötet där flera representanter från sjöfartssektorn deltog.
Sjöfarten är en viktig motor för industrin och Sverige i stort. Idag går 90 procent av Sveriges export och import någon gång på vatten och den svenska sjöfartssektorn omsätter 85 miljarder kronor om året och sysselsätter 100 000 svenskar inom rederier, marintekniska företag, hamnar, myndigheter, akademi etc.
– Det viktigaste med att ta fram den nationella forsknings- och innovations-agendan är att hela den svenska sjöfartsnäringen har samlats kring ett dokument som beskriver framtidens spännande utmaningar. Agendan visar också på hur viktigt det är för vårt samhälle att sjöfartsnäringen får möjlighet att utvecklas i takt med övrig industri, säger Carl-Johan Hagman, Rederichef Stena.

Sverige är ett av de länder som ligger i täten för utvecklingen av en hållbar sjöfart – både vad gäller säkerhet, klimat och miljö. Därför har svensk sjöfarts-FoI hög potential att leverera teknik och lösningar som inte bara kan bidra till en bättre framtid globalt utan som samtidigt också kan generera exportintäkter och arbetstillfällen i Sverige. Men för det krävs samverkan och ökad finansiering.
– Att peka på andra och säga att ni är ett särintresse, medan jag står för det allmänna intresset, för oss ingen vart. Det är en återvändsgränd för ett land som är så beroende av sin utrikeshandel och sin öppenhet. En del av det ni pekar på i agendan försöker vi redan göra när det gäller forskning och utveckling, sa Ibrahim Baylan.
Per Tunell från Wallenius Marine berättade om utvecklingen av det vinddrivna bilfraktarfartyget Oceanbird – ett exempel svensk framgångsrik samverkan mellan industri, myndigheter (Trafikverket har delfinansierat), akademi och institut.
– Vi har fått en fantastisk respons. Det har varit artiklar i CNN, Forbes och World Economic Forum och förstås en hel del i svensk media. Men kanske ännu viktigare är att vi fått massa förfrågningar från lastägare, inte bara inom roro-segmentet som vi arbetar inom, utan också från andra lastägare som undrar när det här kan bli tillgängligt från vår typ av transport. Den här responsen visar på att det verkligen finns en stor efterfrågan på den här typen av lösningar.
På mötet med näringsminister Ibrahim Baylan representerades sjöfartsektorn av Åsa Burman verksamhetchef Lighthouse, Harry Robertsson teknisk direktör Stena, Rikard Engström VD Svensk Sjöfart, Pia Sandvik VD RISE, Per Tunell COO Wallenius Marine, Hans Wicklander strategichef Saab Kockums och Marcus Högblom Head of Sales Marine & Ports ABB.
På bilden syns: Åsa Burman, verksamhetschef för samverkansplattformen Lighthouse, och Rikard Engström, VD Svensk sjöfart.
För mer information, kontakta:
Åsa Burman, Verksamhetschef Lighthouse,
14 april arrangeras ett webinarium där innehållet i NRIA Sjöfart 2021 presenteras och diskuteras.Related content:
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050