Wärtsilä fjärrstyrde fartyg på 800 mils avstånd
Från kontoret i San Diego, Kalifornien fjärrstyrde Wärtsilä offshorefartyget Highland Chieftain i Nordsjön. Under fyra timmar i augusti navigerade fartyget genom en serie manövrar i både låga och höga hastigheter.
Wärtsiläs har utvecklat ett dynamisk positioneringssystem som haft fjärrstyrningsmöjligheter sedan början av 2016, men detta var det första testet som utfördes på ett offshorefartyg. Fartyget styrdes med en manuell joystick och kommunikationen mellan huvudkontoret.
Kommunikationen mellan arbetsstationen i San Diego och fartyget utanför Skottland skedde genom satellitkommunikation med standard bandbredd. Ingen landbaserad teknik användes för kommunikationen.
- Ett av de första och mest kritiska hindren för autonom sjöfart är att utveckla effektiva och pålitliga funktioner för fjärrstyrning och övervakning, med faktorer som begränsningar av bandbredd och cybersäkerhet i beaktande. Detta test ger en tydlig indikation på att vi är väl på väg att uppnå detta. Det faktum att fartyget var aktiverat för fjärranslutning på bara några timmar är ett starkt stöd för Wärtsiläs position i framkant av marin teknikutveckling. Vid Wärtsilä är vi fullt engagerade i att utveckla "intelligenta" fartyg, eftersom vi anser att sådan teknik är avgörande för att vi ska kunna behålla en lönsam framtid för våra kunder, säger Andrea Morgante, Digital chef, Wärtsilä Marine Solutions.
Related content:
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter
-
Lighthouse söker ny verksamhetschef
-
Så kan framtidens elfartyg bli lättare
-
Förstudie föreslår ny testutbildning för lotsar