Wärtsilä fjärrstyrde fartyg på 800 mils avstånd
Från kontoret i San Diego, Kalifornien fjärrstyrde Wärtsilä offshorefartyget Highland Chieftain i Nordsjön. Under fyra timmar i augusti navigerade fartyget genom en serie manövrar i både låga och höga hastigheter.
Wärtsiläs har utvecklat ett dynamisk positioneringssystem som haft fjärrstyrningsmöjligheter sedan början av 2016, men detta var det första testet som utfördes på ett offshorefartyg. Fartyget styrdes med en manuell joystick och kommunikationen mellan huvudkontoret.
Kommunikationen mellan arbetsstationen i San Diego och fartyget utanför Skottland skedde genom satellitkommunikation med standard bandbredd. Ingen landbaserad teknik användes för kommunikationen.
- Ett av de första och mest kritiska hindren för autonom sjöfart är att utveckla effektiva och pålitliga funktioner för fjärrstyrning och övervakning, med faktorer som begränsningar av bandbredd och cybersäkerhet i beaktande. Detta test ger en tydlig indikation på att vi är väl på väg att uppnå detta. Det faktum att fartyget var aktiverat för fjärranslutning på bara några timmar är ett starkt stöd för Wärtsiläs position i framkant av marin teknikutveckling. Vid Wärtsilä är vi fullt engagerade i att utveckla "intelligenta" fartyg, eftersom vi anser att sådan teknik är avgörande för att vi ska kunna behålla en lönsam framtid för våra kunder, säger Andrea Morgante, Digital chef, Wärtsilä Marine Solutions.
Related content:
-
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle -
Konkurrensen stor mellan containerhamnar -
Se Research & Innovation Meet