Miljöpåverkan av en hamns undervattensbuller
Kontaktperson: Torbjörn Johansson, IVL Svenska Miljöinstitutet
Hamnbuller innehåller buller från fartyg och konstruktionsarbeten, men kan inte förutsägas från kunskap om dessa då operationskaraktäristika skiljer sig åt. Denna studie ger en bakgrund till problemet, inventerar styrmedel, regler och rekommendationer på området samt går igenom litteraturen med avseende på bullernivåer nära hamnar och effekter på marint liv. Det har gjorts få studier av undervattensbuller i hamnar. Vår genomgång av de studier som har genomförts har visat att bullret i hamnar liknar det som uppmätts nära fartygsleder.
Utförande parter:IVL, SSPA, Chalmers, Göteborgs hamn, Furetank, Lysekils hamn, IVL Svenska miljöinstitutet
-
Sociala relationer påverkar val av bränsle -
Sjöfartens omställning kräver ”mjukare” påtryckningar -
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle