Almedalen livestream: Krockar miljöambitionerna med vattenvägens persontransporter?
Trängsel, utsläpp och dyr infrastruktur på land gör att vattenvägen får allt större betydelse för kortväga och långväga persontransporter. Men krockar miljöambitionerna med vattenvägens persontransporter? Hur kan persontransporterna öka samtidigt som man värnar om ett hållbart samhälle?
Ökad användning av vattenvägen för persontransporter har potential att minska trängsel på land, öka tillgängligheten och förbättra både miljö och hälsa. För att vattenvägen ska vara ett alternativ krävs en vilja och nya lösningar. Finns en sådan vilja? Och när beslutsfattare är överens om att en överförflyttning av gods och persontransporter från väg till järnväg och sjöfart ska ske; varför händer det inte? Vad gör rederierna själva för att miljöambitioner och ökad användning av vattenvägen för persontransporter ska gå hand i hand?
Medverkande:
- Lena Ek, Ordf Södra Skogsägarna, Förtroenderådet i Stiftelsen Hållbara Hav, (C)
- Karin Svensson Smith, Ordförande Trafikutskottet, (MP) Sveriges Riksdag
- Niclas Mårtensson, VD, Stena Line
- Anders Werner, Rederichef, Färjerederiet
- Bertil Pevantus, VD, Styrsöbolaget
- Åsa Burman, Verksamhetschef, (moderator), Lighthouse
- Carolina Kihlström, (moderator), Svensk sjöfart
-
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle -
Konkurrensen stor mellan containerhamnar -
Se Research & Innovation Meet