Almedalen livestream: Krockar miljöambitionerna med vattenvägens persontransporter?
Trängsel, utsläpp och dyr infrastruktur på land gör att vattenvägen får allt större betydelse för kortväga och långväga persontransporter. Men krockar miljöambitionerna med vattenvägens persontransporter? Hur kan persontransporterna öka samtidigt som man värnar om ett hållbart samhälle?
Ökad användning av vattenvägen för persontransporter har potential att minska trängsel på land, öka tillgängligheten och förbättra både miljö och hälsa. För att vattenvägen ska vara ett alternativ krävs en vilja och nya lösningar. Finns en sådan vilja? Och när beslutsfattare är överens om att en överförflyttning av gods och persontransporter från väg till järnväg och sjöfart ska ske; varför händer det inte? Vad gör rederierna själva för att miljöambitioner och ökad användning av vattenvägen för persontransporter ska gå hand i hand?
Medverkande:
- Lena Ek, Ordf Södra Skogsägarna, Förtroenderådet i Stiftelsen Hållbara Hav, (C)
- Karin Svensson Smith, Ordförande Trafikutskottet, (MP) Sveriges Riksdag
- Niclas Mårtensson, VD, Stena Line
- Anders Werner, Rederichef, Färjerederiet
- Bertil Pevantus, VD, Styrsöbolaget
- Åsa Burman, Verksamhetschef, (moderator), Lighthouse
- Carolina Kihlström, (moderator), Svensk sjöfart
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg