Hallå där…
… Johan Woxenius, professor i företagsekonomi och medlem av Lighthouse programkommitté. Som ”expert på virus effekter på samhällsekonomi och näringsliv” skulle han ha medverkat i ett öppet after work-seminarium på Pustervik i Göteborg med titeln Hotet mot hälsan i veckan. Seminariet, där också folkhälsomyndighetens Anders Tegnell skulle delta, blev inställt på grund av Coronavirusets spridning.
En ödets ironi, eller hur?
– Ja, intresset var för högt. Man räknade med att 300 – 400 personer skulle komma, varav många äldre. Det hade helt enkelt varit för stor smittorisk. Och det är ju bara ett av många arrangemang som ställts in i dagarna.
Seminariet utlovade bland annat en diskussion kring hur sårbart är samhället är och hur vi kommer att påverkas av en pandemi? Hur svarar du på den frågan idag?
– På passagerarsidan drabbas förstås trafiken av inreseregler i Europas länder men också av en osäkerhet, för att inte säga olust, inför att resa ett tag framöver. Men godsflödena behöver fungera och färjorna har en viktig infrastrukturroll. Jag tror det behövs en öppen dialog mellan rederier och offentlig sektor för att hålla igång trafiken på en nivå så att gods inte blir stående i hamnarna. Rederiernas problem är att många kostnader för passagerardelen av färjorna finns kvar när intäkterna försvinner, så är det inom all linjetrafik med stora fasta kostnader. Sjöfartssegment som fokuserar basvaror, d v s huvuddelen av sjöfarten, bedömer jag inte drabbas så direkt.
Så hur är läget framöver, om en vecka eller månad?
– Det beror på hur produktions- och distributionssystem påverkas då sjöfarten har en så kallad härledd efterfråga. Gods transporteras ju för att det finns ett högre värde på varorna någon annanstans. Stänger butiker kommer man såsom H&M försöka bromsa flödet för att inte bygga upp lager och motsvarande kommer ske bakåt i försörjningskedjorna. Snabbast påverkan blir det inom kontinenter, men där är sjöfarten inte lika dominerande som mellan kontinenter. Dock är tidslinjen viktig då de fartyg som kommer hit från Asien lastades för 6-8 veckor sedan då Kina hade låg produktion. Och nu är det problem med avsättningen. Produktionssystemen består också av många led som påverkas olika fort. Vi kommer sannolikt se en ryckig period framöver och många logistiker sysselsatta med att få leveranskedjorna att fungera.
Hur påverkar detta vanligt folk? Kommer mathyllorna i butikerna gapa tomma?
– Vad jag har förstått finns inget direkt utbudsproblem för dagligvaror utan leveranser sker som vanligt. Problemet är att kunderna inte riktigt litar på detta och bunkrar i butikerna. Med fler som jobbar eller studerar hemma kommer ju också mer mat distribueras via butik och inte via restauranger och skolbespisningar, men vi kommer äta ungefär lika mycket. Dock kommer vi inte kunna vara lika kräsna utan vara beredda att byta ut vissa specifika varor som det kan bli brist på.
Artikel ur Sjöfartstidningen 19 mars: Stena lägger ner linje
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system