Hallå där, Åsa Burman!
Lighthouse har nu drivit Trafikverkets branschprogram ett år och den 31 mars arrangeras årskonferensen Hållbar sjöfart seglar vidare på Lindholmen i Göteborg.
Varför ska man ta sig dit?
– För att man får lära sig saker, träffa intressanta människor och skapa kontakter eller prata vidare om samarbeten man redan har. Eller så får man kanske nya idéer. Det kommer att pratas om massa intressanta saker, inte minst om projekten vi presenterade på förra årets konferens. Vad har kommit ut av dem? Vilka tänkbara fortsättningar finns på dem?
Nu har Lighthouse drivit branschprogrammet ganska exakt ett år. Hur har det varit?
– Det har förstås inneburit en hel del uppstartsarbete. Vi hade ganska kort tid på oss för att få till bra projekt med bredd på både innehåll och deltagare. Det har också gått åt mycket tid att hitta former för rapportering för såväl projekt som program. Som tur är har vi kunnat anställa en koordinator för Lighthouse och branschprogrammet, Louise, som är väldigt duktig. Det har varit väldigt roligt att komma igång.
Är det några särskilda trender som växt fram i branschen under året som du vill framhålla?
– Ja, ammoniaken som på allvar började diskuteras som framtidens sjöfartsbränsle. Vi snappade upp detta redan för drygt två år sedan och under 2018 söktes medel från samverkansprogrammet f3 för en förstudie, men man fick inga pengar. Därför känns det extra roligt att den första förstudien som blev klar inom Hållbar sjöfart handlar om ammoniak. Och nu går vi vidare med det i ett större forskningsprojekt.
Finns det fler projekt som hakar i aktuella och brännande frågor?
– Ja, flera av de nya. Ett handlar om metanslip. Det är viktigt att hitta lösningar även för de som redan kör på LNG så att inte nyttan med ett nytt bränsle äts upp av oönskade metanutsläpp.
Konferensen har också två externa talare, Karl Forsell, överläkare och med dr, Centrum för Maritim hälsa och Torbjörn Rydhberg, VD, Marine Benchmark. Vad kommer de att prata om?
– Inom Hållbar sjöfart finns flera projekt om psykisk ohälsa, men det finns studier gjorda på såväl fysisk som psykisk ohälsa. Karl Forsell kommer att ge en helhetsbild av studierna och vilka forskningsbehov som finns inom området. Förhoppningsvis kan det ge en del nya idéer.
– Torbjörn Rydhberg har tittat närmare på utvecklingen av den globala sjöfartens utsläpp av växthusgaser mellan 2011 och 2020 och kommer berätta om detta och hur trenderna ser ut mot 2030 och 2050. Det kommer bli en spännande spaning, säger Åsa Burman
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb