Sjöfarten måste börja fasa ut sina fossila bränslen inom en snar framtid. Det är en av slutsatserna i rapporten Low carbon Pathways 2050 som nyligen släppts av Lloyds Register och industri och forskarsammanslutningen Shipping in Changing Climates (SCC).
I slutet av oktober håller internationella sjöfartsorganisationen IMO:s kommitté för marint miljöskydd, MEPC (Marine Environment Protection Committee) sin 70:e session där en minskning av sjöfarts utsläpp av växthusgaser har en viktig roll.
Som ett inlägg till mötet släpper Lloyds register och SCC sin rapport och i ett pressmeddelande säger Katharine Palmer, miljö- och hållbarhetschef på Lloyds Register:
"Det finns många frågor att debattera när industrin försöker komma fram till en strategi för att hantera de oundvikliga och samtidigt osäkra förändringarna som ligger framför oss. Vad som är tydligt är att framtida regleringar måste ge rätt incitament till förändring och vi hoppas att affärsstrategier och tydliga riktlinjer kan kombineras för att minska utsläppen från sjöfarten."
I studien har man utgått från tre olika bränslescenarion för perioden 2015-2050. Det första scenariot utgår från stor andel väte som används i bränsleceller och förutsätter ny teknik och innovation. Det andra scenariot har en stor andel biobränslen och det tredje utgår från att sjöfarten till stor del klimatkompenserar sina utsläpp.
Utifrån de olika scenarierna kommer rapportförfattarna fram till att:
Rapporten hittar du här.
© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu
Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg
Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.
Webbplats av Joomlaproffs.se