Osäkerhet hindrar grön omställning
Fartygsägare världen över ser osäkerhet som ett stort hinder för sjöfartens omställning. Bakom ligger en cocktail av otydliga politiska riktlinjer och skärpta miljöregler. Detta framgår av en färsk undersökning från den brittiska design- och ingenjörskonsulten Houlder.
Enligt Holders undersökning Navigator survey upplever många fartygsägare ett ‘osäkerhetsdilemma’ – samtidigt som man saknar en bra grund att fatta ett beslut på är passivitet inget alternativ. Trots otydliga politiska riktlinjer och osäkerheter kring teknik gör skärpta miljöregler att man måste fatta ett beslut om vilken väg man ska gå i sitt omställningsarbete. Man får helt enkelt vara beredd på att ändra kurs om så krävs.
Enligt Holders undersökning Navigator Survey står många fartygsägare inför vad man kallar ett osäkerhetsdilemma – de saknar en stabil grund för beslut, men passivitet är inget alternativ. Skärpta miljökrav tvingar fram vägval i omställningsarbetet, trots otydliga politiska riktlinjer och andra osäkerheter. Man får helt enkelt vara beredd på att ändra kurs om så krävs.
2024 har både varit ett oroligt politiskt år och intensivt valår, med omröstningar i minst 64 länder, från Storbritannien till USA och andra delar av världen. Flera fartygsägare i undersökningen nämnde att de noggrant följer politikernas beslut och man vill särskilt veta hur USA:s tillträdande president Donald Trump kommer att påverka deras hållbarhetsstrategi innan de tar nya steg i omställningsarbetet. Många av deltagarna pekade också på den otydlighet som råder från inom respektive länders transportmyndigheter, vilket fördröjer framstegen.
På regeringsnivå var alltså osäkerheten stor, men på regleringsnivå upplevde deltagarna en större stabilitet, jämfört med för två år sedan då Houlder gjorde sin senaste Navey Survey med samma grupp av stora och små fartygsägare från container-, tanker-, bulk-, kryssnings- och färjesektorerna. Inom EU har till exempel en hel del hänt på området sen dess. Sjöfarten har införlivats i EU:s handel med utsläpssrätter (EU ETS) och nästa år träder FuelEU Maritme i kraft som sätter press på fartygsägarna att minska sina flottors koldioxidavtryck.
Synen på EU:s utsläppshandelssystem (ETS) varierade mellan fartygsägare. Mindre ägare såg ETS som något som påverkar dem stort, medan större ägare ansåg att ETS redan var inräknad i deras planer och att det fungerar som en användbar referens för koldioxidpriset i den dagliga verksamheten och i affärsstrategier.
Även om fartygsägare var ovilliga att dela detaljer om sina strategier för FuelEU Maritime, råder enighet bland dem om att förordningen tas på stort allvar. Bristande efterlevnad kan leda till böter som är betydligt högre än de från ETS.
"ETS är inte särskilt problematiskt. Böterna är små jämfört med FuelEU. FuelEU har fått chockade fartygsägare att inse att det blir väldigt dyrt att inte arbeta med energieffektivitet. Ur ett FoU-perspespektiv är det förstås bra. Det har hjälpt till att säkra både stöd och budget”, sa en av deltagarna.
Enligt Houlders VD, Rupert Hare, kan sjöfartssektorn inte låta osäkerheten bli en ursäkt för passivitet i omställningsarbetet.
”Vi genomförde denna studie för att bättre förstå hur branschen kan stötta fartygsägare att möta utmaningen. Det är knappast någon nyhet, men med kommande regler som FuelEU Maritime börjar tiden rinna ut för fartygsägare. De behöver simulera scenarier med den information som finns tillgänglig idag för att åtminstone fatta informerade beslut nu – även om framtiden är osäker kan man genomföra meningsfulla åtgärder för att minska oron. Utan navigationshjälpmedel är man, som ni vet, tvungen att krypa fram i dimma.
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter
-
Lighthouse söker ny verksamhetschef
-
Så kan framtidens elfartyg bli lättare
-
Förstudie föreslår ny testutbildning för lotsar
-
ROC – ett verktyg för överlevnad