Spännande start på Lisas år som trainee

Tankerfartyg i Kina, en motorfabrik i Italien och många nya kunskaper. För Lisa Kilsmark, en av Ligthouse traineer i år, har det varit en intensiv start på traineeåret.
Varje år ger Lighthouse nyutexaminerade skeppsbyggare chansen att göra ett år som trainee inom sjöfartsnäringen. Under året som trainee får man prova på flera olika arbetsplatser och Lisa Kilsmark är nu halvvägs in på sitt år.
Hur har det varit hittills?
Intensivt och väldigt lärorikt. Hittills har jag varit på Stena och Wärtsilä samt gjort tre utlandsperioder.
Var har du varit och vad har du fått göra under utlandsperioderna?
Den första utlandsperioden var i november. Då åkte jag med Stena till Guangzhou i Kina för att besöka ett varv som bygger tankerfartyg åt dem. På varvet fick jag följa med på de dagliga inspektionerna av bygget.
I december besökte jag Wärtsilä ship design office i Gdynia, Polen. Där fick jag flera mindre uppgifter tex uppdatera ritningar och korrekturläsa fartygsspecifikationer. Under januari var jag på Wärtsiläs motorfabrik i Trieste, Italien.
Vad betyder det att få göra en del av traineeperioden utomlands?
Det betyder jättemycket. Fartygsindustrin är väldigt internationell och jag har fått chansen att se delar av industrin som inte finns i Sverige.
Vad har du för förhoppningar på resten av din traineeperiod?
Jag hoppas att jag kommer fortsätta lära mig nya saker och få se delar av industrin som jag tidigare inte har sett.
Vad hoppas du få ut av din traineetjänst?
Jag hoppas att jag kommer ha samlat på mig många erfarenheter som jag kan ha nytta av i mitt fortsatta yrkesliv.
Vilka tips vill du ge kommande traineer?
Ta chansen att testa så mycket som möjligt. Traineeprogrammet är för mig en chans att dels testa sådant som jag på förhand tycker är intressant men också områden som jag tidigare inte visste så mycket om.
Mer information om Lighthouse traineeprogram finns här.
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050