Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
En av de 13 vindkraftparker som regeringen sa nej till i förra veckan skulle byggas utanför Gotland. Därmed blir en storskalig vätgasproduktion på ön i princip omöjlig, vilket försvårar införandet av vätgasdriven sjöfart i Östersjön.
– Vårt projekt fortsätter, men risken är stor att pengarna som skulle investeras i svenska vindkraftparker hamnar i andra länder, säger Björn Samuelsson, forskare vid Uppsala universitet.
Det var Försvarsmaktens bedömning att havsbaserad vindkraft skulle försvåra försvaret av Sverige som låg till grund för regeringens beslut att stoppa 13 planerade vindkraftsparker i Östersjön. Bland annat handlar det om att vindkraftverk kan störa sensorer och radar, vilket skulle försvåra upptäckt av ubåtar och potentiella luftangrepp, förklarar försvarsministern.
– Både ballistiska robotar, och även kryssningsrobotar, är ett stort problem när man har havsbaserad vindkraft, sa försvarsminister Pål Jonson (M) på en pressträff med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) efter beskedet förra måndagen.
Björn Samuelsson, forskare vid Institutionen för Industriell Teknik och Samhällsbyggnad vid Uppsala universitet, Campus Gotland, köper inte resonemanget.
– Uppenbarligen så kan man hantera de här problemen i länder som Storbritannien, Polen och Danmark. Och enligt vindkraftsindustrin och försvarshögskolan så ser man lösningar. De kanske inte är fullt utvecklade, men allt pekar på att det går att flytta radarsystem ut till vindkraftparkerna. Jag upplever att det inte finns någon vilja hos regeringen sida eller Försvarsmakten att lösa det hela.
Sedan tre år tillbaka samarbetar Björn Samuelsson och hans kolleger vid Uppsala universitet med Gotlandsbolaget i flera större projekt som ska mynna ut i att Gotlandstrafiken senast 2045 ska vara fossilfri med hjälp av vätgas. Vindkraftparken Aurora utanför Gotland har viktigt del i konceptet eftersom storskalig vätgasproduktion kräver stora mängder el.
– Att ta elen från fastlandet skulle bli väldigt dyrt. Vi vill helst ha vätgasproduktionen så nära energikällan som möjligt. Det är billigare att transportera vätgas än el, säger Björn Samuelsson som tycker att regeringen beslut lägger sig som en blöt filt över den gröna omställningen i Sverige.
– Jag tror i och för sig att det här kommer att lösa sig så småningom – det blir man så illa tvungen till. Men detta innebär en onödig paus på några år, både för de som arbetar med omställningsplaner och för de som investerar i dem. Det finns gott om medel att investera i vår omställning, men vem vill investera i svenska havsbaserad vindkraft i Östersjön efter det här? Risken är uppenbar att medlen nu i stället går till länder som Finland, Polen och Danmark.
Svenskt Näringsliv och andra aktörer inom näringslivet har uttryckt liknande oro och kritik. De menar att regeringens beslut kan skada Sveriges konkurrenskraft, eftersom tillgången till billig och förnybar energi är avgörande för industrier och företag som vill satsa på grön teknik och innovation. Finns inte någon annan lösning?
– Man kan tycka vad man vill om kärnkraft, men faktum är att någon sådan inte kommer vara på plats förrän tidigast 2040. Allt annat är önskedrömmar. Det man realistiskt kan hoppas på är en blocköverskridande överenskommelse, säger Björn Samuelsson och förtydligar:
– Det hjälper inte om vi får en ny regering om två år som river upp beslutet – investerarna kommer ändå att uppfatta situationen som alltför osäker. Om ytterligare fyra år kan förutsättningarna ändras igen. Därför behövs långsiktiga lösningar för energisystemet. Det är avgörande för landet, och investeringarna är alldeles för stora för att man ska kunna hantera systemet som något som kan slås av och på.
För Björn Samuelssons del kommer arbetet att fortsätta som vanligt. Forskningen i vätgasprojekten handlar inte specifikt om Östersjön utan kan tillämpas överallt där liknande förutsättningar finns för sjöfarten.
– Regeringens beslut är förstås ett bakslag, men vi kan inte låta oss deppa ihop för det. Om vi fortsätter arbeta och driva opinion tror jag att det här kommer att lösa sig.
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter
-
Lighthouse söker ny verksamhetschef
-
Så kan framtidens elfartyg bli lättare
-
Förstudie föreslår ny testutbildning för lotsar
-
ROC – ett verktyg för överlevnad