Traineeprogram som stärker svensk maritim industri
När Erik Larsson och Viktor Daun avslutade mastersprogrammet Naval Architecture and Ocean Engineering på Chalmers institution för sjöfart och marin teknik var Norge en stor arbetsmarknad för svenskutbildade skeppsbyggare. Sedan dess har luften gått ur den norska offshoreindustrin och konkurrensen på arbetsmarknaden hemma ökat betydligt.
Men med Lighthouse traineeprogram i ryggen gick Erik och Viktor direkt in i den maritima näringen.
- Vi sökte jobb nu när det var som sämst. Den klassen som gick ut förra sommaren har haft det jättetufft så det är väl ett kvitto på att traineeprogrammet har fungerat, att vi sitter med våra jobb här idag, säger Erik Larsson.
Tidigare klasskamraterna Erik och Viktor är de första som gått Lighthouse traineeprogram. Traineeprogrammet ger nyutexaminerade Naval Architects från Chalmers och KTH chansen att tillbringa ett år på flera olika företag, varav en period ska vara utomlands.
- Man fick ju någon slags bild under utbildningen av branschen som var ganska svartvit, man hamnar lätt i det här med strukturberäkningsfacket eller hydrodynamik och så vidare. När man kommer ut och ser massa olika företag blir bilden mer nyanserad. Att det finns så mycket mer man kan göra och så mycket fler typer av jobb, säger Viktor Daun.
Nyttiga erfarenheter från olika företag
Viktor som idag jobbar på SSPA tillbringade tre månader av traineeperioden i Korea hos DNV-GL, Stena och TTS Marine.
- Korea är ju så pass stort på skeppsbyggnad i världen att de flesta stora företag har relationer med landet. Jag lärde mig jättemycket om fartyg, de tekniska systemen ombord och människorna som jobbar på varven. Men också om hur det funkar, relationer med varvet från redarens, underleverantörens och klassningssällskapens perspektiv. Hela skeppsbyggnadsprocessen från att det uppstår ett behov till att båten levereras. Det var väldigt, väldigt värdefullt. Överlag så tror jag att varvserfarenhet kan vara en bristvara bland skeppsbyggare i Sverige idag. Att få den praktiska erfarenheten och veta hur det fungerar är viktigt, säger Viktor Daun.
- Den erfarenheten använder jag mig dagligen av nu. Många av våra kunder är ju varv, svenska varv, och då har man nytta av att ha sett branschen ur olika perspektiv, säger Erik Larsson som gjorde sin utlandsperiod hos Wärtsilä i Italien och Polen.
- Det är en väldigt stor fördel att de skickar ut oss. Jag såg kanske inte så jättestora båtar men såg väldigt tekniskt avancerade offshore-båtar byggas och jag var med i en motorfabrik och såg hur motorer tillverkades. Det är svårt att se i Sverige, fortsätter Erik Larsson.
Nätverk som gynnar alla
Just att ge en bred erfarenhet och ett brett nätverk är ett mål med traineeprogrammet. Liksom att visa upp den bredd som finns inom industrin med flera olika verksamheter och karriärmöjligheter. Erik Larsson jobbar idag på Gothia Marine.
- En av de stora grejerna som vi har fått med oss i traineeprogrammet är absolut nätverket och just att det är ett svenskt nätverk. Det upplever jag att min nuvarande arbetsgivare uppskattar, det var delvis det de ville åt, att jag hade ett nätverk, säger Erik Larsson.
Nätverket är inte bara en väg in på arbetsmarknaden tror Erik och Viktor utan är något som de själva och deras arbetsgivare kommer ha nytta av under lång tid framåt. Både när det gäller rekrytering och i kontakten med uppdragsgivare och andra företag.
- Vi kommer säkert ha nytta av det här under hela våra karriärer. Att vi varit på de olika platserna och lärt känna folk och kan fortsätta förmedla kontakter i många år framåt säger Erik Larsson och fortsätter.
- Även studenter kommer med frågor till oss, hur är det företaget? Är det bra? Vem ska jag ringa där? Så jag tror det är särskilt bra för företagen som varit lite mer i periferin i branschen.
Viktigt att själv vara aktiv
Just nu är ytterligare två Lighthousetraineer ute på olika industriföretag och ytterligare ett traineeår kommer att starta efter sommaren. Ett tips från Erik och Viktor till nuvarande och kommande traineer är att vara aktiv på de olika arbetsplatserna och ta egna initiativ.
- Det viktigaste att komma ihåg är att det finns olika förutsättningar för företagen att ge arbetsuppgifter och det ligger ett ansvar på traineen att ta för sig, leta, att vara framme och hungrig på att jobba och hitta uppgifter, säger Viktor Daun.
- Det är något vi lärt oss väldigt mycket på, att jobba på det sättet. Det är så man får uppdrag och kunder sen också, fyller Erik Larsson i.
Idag består Erik och Viktors arbetsdagar av jobb inne på kontoret eller besök ute hos kunder. Det kan vara beräkningar på maskinsystem, bullermätningar hos kund, energieffektiviseringsutredningar, simuleringar och så vidare. Arbetsuppgifterna är varierande och utvecklande säger båda två.
- Det är fortfarande ett långsiktigt lärande. Jag har åtta kollegor som jobbat rätt många år nu, som jag lyssnar på, följer med och lär mig av. Det hoppas jag kunna fortsätta med under en lång tid framöver. Och att man sen när man fått ta del av den kunskapen så hade det varit kul att få föra den vidare till ytterligare någon nyanställd inom företaget, säger Erik Larsson.
- Värdet av att lära sig och hela tiden vara nyfiken på hur saker funkar. Ena dagen propellrar, andra dagen dieselmotorer, tredje dagen skrovlinjer. Att vara hungrig på nya saker tror jag man behövt vara som trainee och det är något som jag lever med fortfarande, säger Viktor Daun.Text och foto: Andreas Kron
Fakta:
Läs mer om Lighthouse traineeprogram här.
Erik Larssons traineeår:
AlfaLaval
GVA
SSPA
Wärtsilä
Viktor Dauns traineeår:
Stena
TTS Marine
DNV GL
Caterpillar Propulsion
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time