Skip to main content

Tystare för människan men inte för fisken

15 januari 2024

Vid en övergång från dieselmotorer till elektrisk framdrivning sänks ljudnivåerna dramatiskt ombord på fartyg. I havet blir det dock ingen större skillnad på bullerspridningen. Det visar ny forskning som finansierats av Trafikverket.

Emissionen som inte syns – undervattensbuller – har fått allt större uppmärksamhet på senare år. Rapporter har strömmat in om hur det marina livet störs av bullret som sjöfarten åsamkar i haven. Så vad händer när sjöfartens elektrifieras och övergår till alternativa bränslen? Att det blir tystare ombord med eldrift kanske inte är någon högoddsare, men studier har pekat på att det också blir tystare i vattnet. Torbjörn Johansson, forskare på IVL, som lett projektet har dock haft svårt att köpa det vilket också blev hans ingång till projektet Silent@Sea.

– I de studierna jämfördes äpplen med päron, en liten elbåt med en mycket större konventionellt driven båt. Såklart att den lilla elbåten var tystare än den större. I vårt projekt har vi jämfört systerfartyg med varandra och hybrid fartyg som kan köra enbart på el eller med dieselgeneratorer på. Det är ganska unikt det vi gjort.

I projektet har tre fallstudier genomförts med elhybridfartyg – Forsea (numera Öresundslinjen, som har två elfärjor som trafikerar Helsingborg och Helsingör), Färjerederiet samt Styrsöbolaget ställde alla upp med fartyg.

– Dessutom gjorde vi en fallstudie med LNG på en Furetanks båtar.

Så vad har man kommit framtill? Jo, att det blir tystare ombord och i luften, men inte i havet när fartyg drivs på el.

– Kortfattat kan man säga att det är huvudresultatet, säger Torbjörn Johansson och fortsätter:

– Besättning och passagerare störs mindre av fartygets buller. Det blir också bättre för folk som bor i närheten av farleder eftersom båtarna blir tystare. Dock blir det en del nya ljud, en del vinande ljud med ganska höga frekvenser. Det står såklart inte i paritet med buller från dieselmotorer, men intressant är också att när det blir tystare så börjar man höra saker man inte hörde innan. På Färjerederiets vägfärja över Gullmarsfjorden kom man till exempel på att radarn låter rätt mycket. Det hade man inte hört innan man gick över till eldrift.

Elmotorer är dock knappast fina fisken för fisken. I havet blir det nämligen ingen större skillnad på bullernivåerna när man övergår från diesel till eldrift.

– Det beror på att det är propellern som genererar det mesta av ljudet. Så om man vill komma åt problemet med undervattensbuller så är det bättre att undersöka på den och skrovet är utformade än på själva elektrifieringen.

Torbjörn Johansson förklarar att det är ungefär som med elbilar. I stan eller i de områden där vi bor är de tysta, men så fort de kommer ut på motorvägen låter de i princip lika mycket som bilar med förbränningsmotorer eftersom det främst är däcken som genererar ljud. Därför kan det vara tystare med elfartyg som går i lägre fart, till exempel i hamnmiljö. Mätningarna i studien gjordes i marschfart.

– Besättningarna har varit väldigt positiva till övergången till elektrisk framdrift. Arbetsmiljön upplevs som mycket bättre. Det är lättare att koncentrera sig, att föra samtal och man blir inte lika trött.

Men det är inte bara med eldrift som skapar en tystare miljö ombord. Även LNG tycks ha en positiv inverkan, vilket förvånat forskarna.

– Vi gjorde mätningar på ett hybridfartyg. Och det var faktiskt tystare ombord när samma motor går på LNG än på diesel. Även om det inte var några jätteskillnader så var de hörbara, säger Torbjörn Johansson.

Noise from ships powered by LNG or electricity and its effects: a cross-domain investigation: Final report of the Silent@Sea project har författats av Torbjörn Johansson, Carl Andersson och Julia Winroth på IVL Svenska Miljöinstitutet. Anders Genell på VTI och Fredrik von Elern på Rise.


Dela på