Elektrifieringen i svensk sjöfart kan ökas. Därför föreslår Trafikanalys nya styrmedel för elsjöfart, bland annat en skattereduktion för landström, en klimatpremie för elfartyg och stöd till land- och laddinfrastruktur i hamnar.
I Sverige finns ett tjugotal elektrifierade fartyg. Motsvarande siffra globalt är cirka 400, vilket är en bråkdel av flottans totala storlek. Även om antalet elfartyg växer snabbt, så har sjöfartens omställning inte alls kommit lika långt som vägtrafikens. På regeringens uppdrag har Trafikanalys därför utrett potentialen för ökad användning av helt eller delvis eldrivna fartyg och för en ökad användning av land- och laddström i hamnar.
Och potentialen finns, men den skiljer sig åt mellan batterielektriska fartyg och batterihybridfartyg, skriver Trafikanalys i rapporten som publicerades på torsdagen.
- Batterielektriska fartyg passar exempelvis bäst för mindre passagerarfartyg med stadig trafik mellan hamnar med laddmöjligheter. För batterihybridfartyg är däremot flexibiliteten större och där bedömer vi att hela fartygsflottan har potential att kunna använda elhybriddrift, säger Björn Olsson, projektledare på Trafikanalys i ett pressmeddelande.
I takt med att elfartygsflottan växer behöver också hamnarnas elektrifiering med infrastruktur för ladd- och landström öka. Sverige ligger i europeisk framkant när det gäller antalet hamnar som i någon form erbjuder landström men den totala användningen av landström är låg. Enligt Trafikanalys beräkningar utgör landström bara 5 procent av den totala energin som fartyg använder vid kaj i svenska hamnar. Övrig energi produceras ombord av i första hand dieseldrivna generatorer.
- Landström som större fartyg använder i hamnar har en skatterabatt. Vi menar att det vore rimligt att införa skatterabatt även för mindre fartyg, säger Björn Olsson. Förslaget skulle också kunna gynna elektrifieringen genom mer likställda villkor, eftersom diesel som används i yrkesmässig trafik är skattebefriad.
Enligt Trafikanalys förslag bör skattereduktionen för landström, som idag gäller för fartyg över 400 bruttoton, även gälla för mindre fartyg i yrkesmässig trafik. Man föreslår också att sjöfarten bör få liknande riktade styrmedel som vägfarten och luftfarten fått för att ställa om.
- Ett exempel på en förebild är klimatpremien för elflyg som just nu utreds av Energimyndigheten. Vi menar att en liknande klimatpremie inom sjöfarten skulle kunna fungera, säger Björn Olsson.
Förutom klimatpremier för elfartyg och skattereduktion för elanslutning av mindre fartyg föreslår Trafikanalys ytterligare nya styrmedel som främjar en ökad elsjöfart:
© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu
Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg
Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.
Webbplats av Joomlaproffs.se