Propeller-Hull Interaction Effects in waves (part 1)
Denna studie fokuserar på att förstå interaktionseffekterna propeller-skrov, inte bara i stilla vatten utan även i närvaro av vågor, allt från korta våglängder upp till stora våglängder (våglängder på 20% upp till 300% av fartygets längd). Propellerns prestanda och interaktionseffekterna mellan propeller, skrov och fartygsbihang är olika i närvaro av vågor. På grund av problemets komplexitet har propeller-skrov interaktionseffekter i vågor inte förståtts fullt ut och därför görs flera antaganden under en fartygsdesignprocess baserad på den kunskap som skeppsbyggare har fått från mer förenklade driftsförhållanden, t.ex. stillavattenmodellmätningar. Studien genomförs med hjälp av beräkningsverktyg av olika typ med olika förmågor (potentialflödeslösare och viskösflödeslösare). Resultaten i denna rapport innehåller en sammanfattning av fartygets rörelser och tilläggsmotstånd för två olika fartyg med hjälp av de ovan nämnda beräkningsmetoderna.
-
"Ögon på plats” tidigt kan rädda liv -
Antifoulingfärger testas bäst i strömmande vatten -
Så kan biogasen få en betydande roll för sjöfartens omställning -
Från motorbåt till militärfartyg – traineeprogrammet gav Isak nycklarna till sjöfartsbranschen -
DNV: Metanol är ett moget alternativt bränsle -
Se Hållbar sjöfarts uppsamlingsheat -
NextWave – en podd som ska locka unga -
Ny studie: Eldrivna pendelbåtar kan effektivisera Stockholms kollektivtrafik -
Sjöfartens utsläpp ökar -
Sociala relationer påverkar val av bränsle