Propeller-Hull Interaction Effects in waves (part 1)

Denna studie fokuserar på att förstå interaktionseffekterna propeller-skrov, inte bara i stilla vatten utan även i närvaro av vågor, allt från korta våglängder upp till stora våglängder (våglängder på 20% upp till 300% av fartygets längd). Propellerns prestanda och interaktionseffekterna mellan propeller, skrov och fartygsbihang är olika i närvaro av vågor. På grund av problemets komplexitet har propeller-skrov interaktionseffekter i vågor inte förståtts fullt ut och därför görs flera antaganden under en fartygsdesignprocess baserad på den kunskap som skeppsbyggare har fått från mer förenklade driftsförhållanden, t.ex. stillavattenmodellmätningar. Studien genomförs med hjälp av beräkningsverktyg av olika typ med olika förmågor (potentialflödeslösare och viskösflödeslösare). Resultaten i denna rapport innehåller en sammanfattning av fartygets rörelser och tilläggsmotstånd för två olika fartyg med hjälp av de ovan nämnda beräkningsmetoderna.
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje