Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år

Under 2022 ökade den europeiska sjöfartens utsläpp ytterligare med 3 procent. Branschen närmar sig de utsläppsnivåer man hade innan pandemin, enligt en ny analys.
Trots att den globala ekonomin inte är särskilt het släpper europeisk sjöfart ut över 130 miljoner ton koldioxid, skriver miljöorganisationen Transport & Environment (T&E) i sin senaste analys över sjöfartens utsläpp.
Det är förstås fraktfartygen som släpper ut mest och MSC, världens största rederi, är också branschens största utsläppare. Den schweiziska jätten pumpade ut nästan 10 miljoner ton koldioxid förra året, vilket gjorde den till Europas elfte största förorenare. MSC följdes av CMA CGM (5,5 MtCO2) och Maersk (5,2 MtCO2).
– Europas sjöfartsjättar är där uppe med kolverk och flygbolag som kontinentens största förorenare. Men medan alla har hört talas om Ryanair, vet den genomsnittliga personen inte ens vem MSC är, kommenterade Jacob Armstrong, sjöfartschef på T&E, när analysen släpptes i juli.
Även om fraktfartygen släpper ut mest var det kryssningsfartygens utsläpp som ökade mest under 2022 – nästa dubbelt så mycket, efter några av störningar i den internationella reseindustrin. Det mest förorenande fartyget förra året var kryssningsfartyget MSC Grandiosa, som ensam stod för över 130 000 ton utsläpp av koldioxid, vilket enligt T&E är lika mycket som en mindre stad.
Analysen uppmärksammar också LNG-boomen. Förra året ökade användningen av den flytande naturgasen med 58 procent, vilket T&E menar delvis har med sanktionerna mot rysk olja att göra. Föroreningarna från LNG-fartyg har fördubblats sedan 2018. Å andra sidan är släpper LNG-fartyg ut mindre koldioxoid än fartyg som går på vanligt marint bränsle.
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg