Fick kanonjobb direkt efter Traineeprogrammet
Lighthouse Traineeprogram ger en skjuts rakt in i sjöfartsbranschen. Fråga bara Erik Blackert. Direkt efter traineeåret fick han jobbet som han hela tiden siktat på.
– Jag är Naval Architect på Wallenius Marine. Jag jobbar med skrovdesign, räknar på stabilitet och är med vid ritningsgranskning av nybyggen. Det är väldigt kul. Det är vad jag pluggat för och hoppats på, säger Erik Blackert.
Han började den 1 oktober, kloss an efter ett år som Lighthouse trainee. Snacka om att nå målet direkt. Men hur började det hela – när insåg han att han ville bli skeppsbyggare?
– Båtar har alltid varit ett intresse, jag gillar att segla på fritiden och har sedan några år tillbaka en segelbåt tillsammans med min bror. När jag fick reda på att det fanns skeppsbyggnad som inriktning på mastern så kändes det som ett naturligt val.
Efter kandidatexamen lämnade han hemstaden Linköping för Stockholm och KTH. Förra året tog han sin masterexamen som Naval Architect och sökte sen till Lighthouse traineeprogram och blev antagen. I september 2020 började han sin första traineeperiod på Floatel. Därefter följde Wallenius Marine i januari och Kongsberg i Kristinehamn i maj.
– Jag gjorde olika saker på olika ställen. På Floatel sammanställde jag bland annat statistik från driften av deras riggar som användes för att förutse servicebehov. Jag var också med på en beräkning av en batterihybrid och vad det skulle innebära driftmässigt.
På Wallenius Marine hjälpte han till i Oceanbird-projektet och tog bland annat fram siffror på hur mycket energiförbrukning man skulle spara på det vinddrivna fartyget jämför med rederiets befintliga fartyg. Han gjorde också en studie kring solpanelers lämplighet på fartyg.
– Oceanbird ska ju hålla en minimihastighet och räcker inte vinden till så får den gå för motor. Och oavsett om du går för vind så krävs el för att driva kök, värme och andra system ombord.
Att göra traineeperioder mitt under en pågående pandemin är förstås inte optimalt. Men Erik Blackert tycker ändå att det har fungerat bra.
– På alla företagen fick jag vara på plats åtminstone några dagar i veckan. Det var väldigt skönt att som ny inte enbart behöva jobba hemifrån. Jag fick även chansen att åka på två resor, en tur till Bergen för att besöka en av Floatels riggar och en rundtur i Östersjön med ett av Wallenius fartyg.
Via Teams fick han också vara med på en del internationella möten och även om det inte är samma sak att ses online som i ett lunchrum så har Traineeprogrammet ändå genererat en del kontakter.
– Det är ett bra program som man bör gå om får chansen. Sen är det lite upp till en själv att driva på så man får uppgifter man tycker är roliga. Det kräver lite engagemang eftersom man inte har en självklar fast punkt på företagen. Det är bra att läsa på om företagen och försöka skaffa sig en bild av vad man kan göra och bidra med.
Så vad är det bästa med Traineeprogrammet?
– Att man får testa på att jobba på flera olika företag och får känna på hur kulturen är på olika arbetsplatser. Och så förstås, kompetensen man skaffar sig. Man får en inblick i olika delar av branschen. Jag har jobbat på ett rederi, ett nybyggnadskontor och en underleverantör. Jag har fått ett brett perspektiv av branschen, säger Erik Blackert.
Ansökstiden till traineeprogrammet pågår till 31 januari. Läs mer här.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier