Skip to main content

Fraktjättarna tjänar stora pengar på utsläppshandeln

27 mars 2024

En ny studie från Transport & Environment (T&E) visar att rederier tar ut mycket högre avgifter av sina kunder än de faktiska kostnaderna för EU ETS. Maersk som pekas ut i rapporten tillbakavisar uppgifterna.

T&E:s studie Profits uncontained som analyserat över 500 resor till och från europeiska hamnar visar att i nästan 90% av fallen tar rederierna ut högre avgifter från kunderna än vad de faktiska kostnaderna för EU ETS är. De fyra största europeiska rederierna – Maersk, MSC, Hapag-Lloyd och CMA CGM – pekas samtliga ut för att göra miljontals dollar i vinster på de ”ETS-tillägg” som kunderna betalar sedan sjöfarten involverades i EU:s utsläpphandelssystem den 1 januari.

I rapporten finns flera extrema fall, bland annat ett där det danska företaget Maersk tjänade över 325 000 euro extra på en enda resa från Kina till Tyskland. Enligt T&E verkar det knappast som att rederierna undviker europeiska hamnar för att kringgå EU ETS – i stället drar man nytta av det.

– Fraktjättarna utnyttjar kunderna genom att använda miljöåtgärder som ett sätt att ta ut högre avgifter. Oavsett om det är störningar i Röda havet eller ett nytt koldioxidpris, vinner alltid rederierna. Regeringar i södra Europa varnar för att de kommer att förlora på EU ETS genom att fartyg undviker deras hamnar, men varför skulle de göra det om de tjänar pengar på det? säger Jacob Armstrong, sjöfartschef på T&E, i ett pressmeddellande.

Enligt rapporten beräknas Maersk göra de största vinsterna på tilläggsavgifter med i genomsnitt med 60 000 euro per resa, följt av MSC (25 000 euro), Hapag Lloyd (23 000 euro) och CMA CGM (14 000 euro). Även om vinsterna för varje resa inte alltid är så höga så menar T&E att rederier med hundratals fartyg kommer att göra miljontals euro i vinster på tilläggsavgifter varje år.

Maersk tillbakavisar dock rapportens påståenden om att de överdebiterar fraktbolag och avfärdar T&E-studien som publicerades igår morse och kallar dess slutsatser vilseledande och grundad på "felaktiga analyser" och "föråldrade tilläggsuppskattningar".

"Överlag saknar analysen många av de faktorer som påverkar EU ETS-kostnaderna för rederier och därmed våra tilläggsavgifter”, hävdade Maersk som bland annat menade att T&E utgått från en för hög prislapp på koldioxidutsläpp.

Läs T&E:s rapport

Läs tidigare artikel om EU ETS


Dela på