Johanna lever sin dröm
Kärleken till havet, tekniken och drömmen om att få arbeta i en internationell miljö. Johanna Sunnelands arbete som Global Application Manager på Alfa Laval är en enda stor kombo av allt hon gillar. Och det var Lighthouse traineeprogram som tog henne dit.
Johanna Sunneland har först lite svårt att svara på frågan om vad som varit roligast under hennes år som Lightouse trainee. Hon sökte ju till programmet av så många anledningar – för att få testa på flera arbetsområden inom sjöfarten, för att få insyn i fartygsystem och få bättre teknisk förståelse, för att få komma ut i en internationell miljö och så förstås, för att få en möjlighet att skapa ett professionellt nätverk snabbt.
– Roligast är egentligen att alla de målen infriats, men det är klart att det var rätt coolt att få segla över Atlanten med ett PCTC-fartyg . Det var också roligt att få se varven i Kina, särskilt med tanke på att jag arbetade på ett litet varv innan traineeprogrammet.
Varvet var Stockholms Reparationsvarv på Beckholmen där hon arbetade med projektledning för reparationsprojekt. Hon började juni 2018, direkt efter exjobbet som gav henne en masterexamen från KTH i Marina system. Att det till slut blev Marina system och flytt upp till Stockholm för Trollhättetjejen Johanna var ingen högoddsare.
– Jag har gillat att segla sedan jag var liten och har också alltid haft ett teknikintresse. Jag tog min kandidat i maskin och valde sedan marina system för mastern. Jag är väldigt glad för det. Det var en kanonutbildning och miljön var väldigt internationell – majoriteten av studenterna kom från andra länder, säger Johanna Sunneland.
Hösten 2019 började hon på Lighthouse traineeprogram med Wallenius Marine som första arbetsplacering. Det var där hon fick korsa Atlanten på sträckan Göteborg – Halifax, Kanada med M/V Figaro. På grund av tufft väder tog resan snudd på två veckor.
– Jag var lite sjösjuk först, men blev snart bättre. Det var superintressant att få hänga med besättningen och se det dagliga arbetet och livet ombord.
– Efter det flög jag med Wallenius till Shanghai och fick vara med på en riskbedömning, en Hazid, för ett LNG-system. Sedan fortsatte jag själv till Shanghanguan och garantidockningen av Wallenius första HERO-fartyg Titus. Därefter besökte jag varvet i Tianjin där de resterade fartygen i HERO-serien byggdes.
I januari 2020 började hon sin andra arbetsperiod, nu på Kongsberg Maritimes hydrodynamic research centre i Kristinehamn.
– Jag veckopendlade först från Stockholm, men så kom coronan i mars och resten av tiden jobbade jag hemifrån. Men det gick bra, det mesta av arbetet gjordes framför datorn.
Tredje placeringen som hon påbörjade i maj 2020 på på Alfa Laval har minst sagt blivit speciell. Inte bara för att hon tvingats jobba hemifrån hela tiden – hon är dessutom kvar. Efter traineeperioden anställdes hon och jobbar nu som Global Application Manager på företaget. Och hon trivs som fisken i vattnet.
– Det är inte för inte som jag är där jag är nu. Jag har länge velat bli mer specialiserad och hållbarhet och utveckling, som vi arbetar mycket med i mitt team, har alltid legat mig varmt om hjärtat. Det är vi som driver produktutvecklingen tillsammans med forskningsavdelningen och tar förfrågningar från marknaden. Jag trivs väldigt bra i positionen mellan marknad och utveckling.
Så vad gör hon om fem år?
– Vi får se, men Alfa Laval är väldigt stort så jag kan mycket väl tänka mig att jag är kvar, antingen i mitt team eller någon annanstans. Det skulle varit kul att få arbeta med shipdesign någon gång, men det ligger nog ganska långt fram i tiden.
Och Lighthouse traineeprogram – är det något hon vill rekommendera andra att gå?
– Ja, absolut! Att få tillbringa en period hos flera olika typer av företag i branschen är väldigt lärorikt och utvecklande. På varje ny arbetsplats fick jag en crash course i företagets verksamhet, värderingar, affärsplan och plats i industrin samtidigt som jag fick lära känna arbetsplatsen, kolleger och arbetsmetodiken. Det funkade trots att halva min traineetid skuggades av pandemin.
Related content: Lighthouse Traineeprogram
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier
-
DNV: satsa på energieffektivisering och ny teknik!