Lösensummorna skjuter i höjden

Sjöfartsindustrin förblir ett lätt mål för cyberkriminella. Det senaste året har antalet betalda lösensummor vid cyberattacker ökat med 357 procent medan kostnaderna för sjöfartens aktörer ökat med 200 procent. Det visar en ny internationell rapport.
Rapporten Shifting tides, rising ransoms and critical decisions visar att en cyberattack inom sjöfartsindustrin nu i genomsnitt kostar den utsatta organisationen 550 000 dollar. Förra året var motsvarande siffra 182 000 dollar. Kostnaderna består till stor del av ny teknik för cybersäkerhet, IT, externa rådgivare, affärsavbrott och förseningar och kostnader för att ersätta eller återställa system.
Bakom rapporten, som tagits fram av advokatbyrån HFW, maritima cybersäkerhetsföretaget CyberOwl och maritima forskningscentret Thetius, ligger intervjuer med 150 aktörer inom sjöfarten.
– Drygt var tredje uppger att de utsatts för cyberkriminalitet det senaste tre åren, vilket är ungefär lika många som förra året, sa Nick Chubb på Thetius när rapporten presenterades på ett webinar i veckan.
Fler betalar dock lösensummor. I förra året studie uppgav 3 % att man gjort det i samband med attacker, medan 14 procent gjort det i år – en ökning med 357 procent! Och man betalar ordentligt – i snitt 3,2 miljoner dolalr!
Av cyberkriminalitetens offer hade var fjärde blivit lurade att överföra stora summor pengar till brottslingarna.
– Det är sådant man brukar varna sin mormor för; att aldrig överföra pengar till främmande människor. Det är väldigt vanligt att man låter sig luras av bluffmakare i branschen, sa Nick Chubb.
Det får ofta tråkiga konsekvenser – 37 procent uppgav att de saknade försäkringar som täcker brotten de utsatts för. Men trots alla skrämmande siffror finns det ljuspunkter, enligt rapporten. Förra året uppgav över hälften av rederierna att de spenderade mindre än 100 000 dollar på cybersäkerhet, i år hade den gruppen krympt till en dryg tredjedel.
– Medvetenheten om att cybersäkerhet är viktigt har ökat och den har också blivit mycket bättre. Det är bara det att cyberkriminella hela tiden tycks ligga ett steg före, sa Nick Chubb.
-
Nya regler och åtgärder – det här gäller för 2025
-
EU-rapport: Sjöfarten måste göra mer för att minska utsläppen
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar