Nu åker soporna i älven!
Den tredje och skarpa fasen av DenCity är igång. Det betyder att den omtalade återvinningspråmen är på plats i Göta älv för att testas i sex veckor. Men vad kan egentligen gå fel? Förhoppningen är att satsningen blir permanent.
– Nu slipper jag ragga nån för att åka till tippen, säger Hege Wendelbo.
Hon har ingen bil, bor på Kungsgatan. Att slänga och sortera soporna vid Stenpiren som hon just gjort tycker hon är förträffligt – Inte bara för att det underlättar för henne själv utan också ur en ren miljöaspekt.
– I stan är det många som inte har bil och i vårt soprum slängs otroligt mycket som inte hör hemma där. Helt osorterat. Det gör mig tokig. Men nu finns inget att skylla på. Jag hoppas pråmen är här för att stanna och att den skapar nya vanor hos folk.
Samma inställning har Peter Årnes, strateg på Kretslopp och vatten på Göteborgs stad och projektledare för denna del av DenCity – samverkansprojektet som leds av CLOSER och som ska utveckla smarta och hållbara transporter för förtätade städer.
– Redan från början var min ingång att vi ska ha det här i Göteborg, men att vi först gör det i projektform så att vi kan avbryta om det fungerar dåligt.
Helgens premiär vid kajen i Sannegårdshamnen beskriver han dock som en succé. Drygt 200 personer kom för att slänga sina sopor, elektronikcontainern blev överfull och över 800 kilo kläder lämnades in till Emmaus (som också är med i projektet) för återbruk. De kommande sex veckorna kommer pråmen att ambulera mellan fem kajer i Göteborg: Eriksbergstorget, Sannegårdshamnen, Amerikaskjulet, Rosenlund och Stenpiren.
– Sedan utvärderar vi, finslipar och kör sen ytterligare sex veckor till våren innan projektet avslutas, säger Peter Årnes.
Tanken är att återvinningspråmen ska nås med cykel, kärra eller gåendes. Behöver man fylla en släpkärra är det bättre att åka till en av de befintliga återvinningscentralerna. Men skillnad från dem kostar det ingenting att lämna skräp på återvinningspråmen.
– Ett skäl att detta görs är att avlasta de befintliga återvinningscentralerna, ett annat att vi ska börja nyttja älven som transportled och få bort biltrafik från de centrala delarna av stan. Men riktigt intressant blir det först när de nya områdena kring älven har byggts.
Återvinningspråmen innehåller fyra stycken containrar om 28n kubik. När de är fyllda körs pråmen till Marieholm där grovsopor sorteras för att transporteras vidare till återvinning eller återbruk. Pråmen tar emot det mesta men inte tyngre material, jord eller trädgårdsavfall. se
Tidtabell för återvinningspråmen hittar du här
Se Lindholmen Science Parks video från återvinningsstationen med Hege Wendelbo och Peter Årnes här.
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter
-
Lighthouse söker ny verksamhetschef
-
Så kan framtidens elfartyg bli lättare
-
Förstudie föreslår ny testutbildning för lotsar
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality