Oljebolag tror på vätgas
LNG och biobränslen till en början, medan vätgas och bränsleceller tar över på längre sikt. Det är Shells väg till en fossilfri sjöfart, enligt en rapport man gjort ihop med Deloitte.
I början av oktober tog Preem vad som många kallar ett historiskt beslut när man drog tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil. Preem hänvisade till kommersiella grunder, men slog samtidigt fast att man skulle satsa på förnybart och enligt Sveriges television utredde Preem istället möjligheterna att starta en grön vätgasanläggning i Lysekil.
På senare tid har vätgas seglat upp som en het kandidat till framtidens marina bränsle. Det är dock inte alla som tror på det. I oktober skrev Lighthouse om DNV GL:s senaste maritima prognos för 2050 som visade att vätgas kommer att få en begränsad betydelse som marint bränsle eftersom dess låga energitäthet gör det dyrt och svårt att hantera och lagra ombord.
Men många tror på vätgas. I samma veva som DNV GL:s rapport kom deklarerade Shell att man tänkte satsa mer resurser på forskning och utveckling kring vätgas och bränsleceller. Enligt rapporten Decarbonising Shipping: Setting Shell’s Course är det nämligen denna combo som har störst potential att hjälpa sjöfarten bli fossilfri till 2050. Fördelen med vätgas, menar Shell, är att man kan dra nytta av tekniken som utvecklas på detta område inom andra transportsektorer och industrier. Man tror dock inte att någon helt fossilfri lösning kommer att finnas tillgänglig kommersiellt innan 2030.
”Vi vet att det finns någon silver bullet. Detta är en komplex utmaning som sannolikt kräver att flera olika lösningar utvecklas inom sjöfartens olika sektorer, skriver Grahaeme Henderson, global chef för Shell Shipping & Maritime, i förordet till rapporten.
Decarbonising Shipping: Setting Shell’s Course grundar sig på en annan rapport, All hands on deck, publicerad i juli och som ger ledande sjöfartsaktörer syn på hur en utsläppsfri sjöfart ska uppnås.
” Vi har lyssnat på våra kunder och partners i branschen och satt en ambitiös och målmedveten kurs. Jag hoppas att detta kan inspirera andra att göra samma sak och tillsammans med oss skapa en utsläppsfri framtid för sjöfarten.”
Fram till dess måste sjöfarten använda sig av övergångsbränslen som i alla fall släpper ut mindre växthusgaser. Här ser man att LNG kommer att få en betydande roll – problemet med motorer som läcker metan (metanslip) kommer att minskas och efterhand kan mer och mer biogas blandas in i bränslet.
Rapporten ger också ett antal rekommendationer till sjöfarten, bland annat uppmanar man IMO att skärpa sina mål och hitta en tydlig kurs mot en helt utsläppsfri sjöfart 2050.
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time