Samarbete för maritim elektrifiering lanserat
Föreningen Svensk Sjöfart, ABB Sverige AB, ABB Marine Oy, Stena Rederi AB, forskningsinstitutet RISE och batteriföretaget Northvolt har beslutat sig för att samarbeta för ökad elektrifiering av sjöfarten.
Vid ett seminarium i Stockholm skrev parterna på en avsiktsförklaring, MoU, om att gemensamt bidra till klimatsmart sjöfart, internationell konkurrenskraft och ökade exportmöjlighet för grön teknik. Näringsminister Mikael Damberg närvarade och hyllade initiativet.
- Vi har smarta system men de är inte tweakade för innovation. Vi behöver innovationsfrämjande regelverk, sa bland annat näringsminister Mikael Damberg.
Tre utmaningar
Stena som arbetar med elektrifiering av Jutlandica och till sommaren räknar med att köra bogtrustrarna på batterikraft har en vision om att till år 2030 kunna segla helt elektriskt och fossilfritt mellan Göteborg och Fredrikshamn. Dan Sten Olsson nämnde tre utmaningar; utveckla teknik för energilagring, överföring av energi mellan kaj och fartyg samt minskad energiförbrukning ombord. Han nämnde även behovet av att framgångsrikt kunna återvinna lithium och kobolt.
- Vi har en fördel av att vi är ett litet land. Alla känner sig utsatta och det gör att vi är snabba på att anpassa oss, sa Dan Sten Olsson.
Markus Högblom från ABB Marine ser att framtidens fartyg kommer vara baserade på ett elektriskt ekosystem och att batterier och bränsleceller stegvis ersätter fossila bränslen.
- Inom fem år kommer vi se fartyg som går helt på bränsleceller, sa Markus Högblom.
Synergier med fordonssidan
En viktig partner är RISE som arbetar för att få till stånd ett electromobility lab där förhoppningsvis sjöfarten kan få plats. Det är viktigt att få till synergier med fordonssidan och även om det inte går att trycka in en Stena-båt i ett lab finns det komponenter som kan testas.
- Genom att nyttja vår tekniska kompetens inom marina näringar och elektrifiering av transporter hoppas vi kunna vara en stark innovationspartner till svensk sjöfart, säger John Rune Nielsen, forsknings- och affärsutvecklingsdirektör på RISE.
Parterna är nu överens om att samarbeta för elektrifiering inom sjöfarten och det är nu det verkliga arbetet börjar konstaterade näringsminister Mikael Damberg.
- Hur tar man ett helt nytt steg? Jag ser elektrifiering och grön energi som basen i omställningen, sa Mikael Damberg och menade att om det går att dela kostnad och risk så går utvecklingen snabbare.
Vill du veta mer om elektrifiering?
Hösten 2017 arrangerade Lighthouse ett seminarium om elektrifiering med talare från bland annat Northvolt, Powercell, Maritim Battery Forum Norge, Scandlines, DNV GL och många fler. Det seminariet finns att se nedan. Inom kort kommer även Lighthouse med en förstudie kring elektrifiering inom sjöfarten, skicka ett mail till
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier