Sjöfarten försvann igen
Den stora uppmärksamhet som sjöfarten fick i svensk dagspress under mars månad till följd av coronakrisens konsekvenser verkar ha lagt sig. Tre veckor in april har endast fyra artiklar publicerats som rör sjöfart jämfört med 200 månaden innan.
Efter de första larmen om varsel, nedlagda linjer och krav på åtgärder för att hålla trafiken vid liv har Sveriges dagspress, radio och tv tappat intresset för sjöfarten igen. Det kanske inte är så konstigt. Förutom inställda nöjeskryssningar har allmänheten i stort sett inte påverkats alls av sjöfartens nedgång i trafik. Det finns gott om bensin i mackarnas pumpar och hyllorna i butikerna gapar inte tomma – det finns till och med toapapper att bunkra för den som vill!
”Öresund har blivit ett tystare hav” skrev Sydsvenskan medan Expressen och ett par till skrev om hur Stena Saga, som tidigare trafikerat nedlagda linjen Oslo – Fredrikshamn, ska göras om till ett flytande coronasjukhus. Så mycket mer har det inte blivit om sjöfart i svensk dagspress hittills i april. Åtminstone inte enligt Lighthouse omvärldsbevakare som totalt gett oss totalt fyra artiklar. Det är förmodligen mycket lägre än vanligt – i februari publicerades 50 artiklar.
Nu, när det är corona as usual verkar det plötsligt som om sjöfarten är mer osynlig än någonsin. Det gäller inte bara svensk dagspress. Under perioden 1 mars till 5 april publicerade Lighthouse 85 externa nyheter om sjöfart (sådant som vår omvärldsbevakare hämtar från främst branschtidningar världen över). Sedan dess har vi publicerat 14 st.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier