Wallenius Marine nytt företag i Lighthouse traineeprogram

Under kommande säsong deltar Wallenius Marine i Lighthouse traineeprogram. Traineeprogrammet ger nyutbildade skeppsbyggare chansen att jobba på flera olika maritima arbetsplatser och förutom Wallenius Marine ingår Alfa Laval, Floatel, SSPA, Stena och TTS Marine i traineeprogrammet.
- Vi vill stärka kopplingen till universiteten och forskarvärlden som ett led i vår och sjöfartsnäringens kompetensförsörjning, men även för att erbjuda nyutexaminerade en bra start och en väg in i branschen, säger Urban Lishajko på Wallenius Marine.
Vad förväntar ni er av en Lighthouse trainee?
- Engagemang, någon som kan se på saker med nya ögon och har en vilja att ta på sig uppgifter i olika miljöer och vill dela med sig av sina idéer.
Vad kan man som företag vinna på att ta emot en trainee från Lighthouse?
- Att synas som arbetsgivare och företag. Man kan lära känna en potentiell framtida medarbetare.
Lighthouse traineeprogram är ett samarbete mellan företag och organisationer inom den maritima sektorn som bidrar till kompetensförsörjning inom sektorn i Sverige. Samtidigt som de deltagande företag får chans att stärka sina organisationer ges de nyutexaminerade skeppsbyggarna en attraktiv och tydlig karriärväg till arbetslivet och får ett brett nätverk inom den maritima sektorn.
Lighthouse antar två traineer per säsong och för att vara aktuell som sökande ställs följande krav:
- Master of Science in Naval Architecture från Chalmers tekniska högskola, Göteborg, eller KTH, Stockholm
- Utmärkta kunskaper i engelska och svenska, både i tal och skrift
- Max ett års arbetslivserfarenhet efter examen
- God kommunikationsförmåga med förmågan att nätverka och bygga relationer
Antagningsprocessen för säsongen 2018/2019 startar nu i december och avslutas 31 januari 2018. För mer information, följ länken nedan eller kontakta Lighthouse.
Related content:
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg