2023 – året då det började brinna i knutarna
I april spikades sjöfartens inkludering i EU ETS från och med 1 januari 2024, i juni skärpte IMO sina klimatmål och i augusti larmades det i svensk media om en akut brist på sjömän. Det senare gick i linje med en Lighthouserapport som publicerads i maj och som fastslog att betydligt fler svenska sjöfartsbefäl behöver utbildas. 2023 var åter ett år då Lighthouse verksamhet låg väl i fas med vad som är på gång inom sjöfarten. Här följer ett axplock av vad vi gjort.
När det gäller sjöfartsforskning och innovation så handlar väldigt mycket idag om omställningen till en fossilfri sjöfart. Tacka f-n för det. Jämfört med andra branscher, till exempel bilindustrin där elektrifieringen blivit en självklarhet, står sjöfarten fortfarande och vacklar mellan flera olika alternativa bränslen. El är ett av dem, men anses bara vara lämpligt för kortare sträckor eftersom batterierna vid längre sträckor blir för stora och tunga.
I början av februari kom dock en rapport från Lighthouse som faktiskt visade att ett lastfartyg med cirka 60 stycken 40-fots containrar skulle klara av att gå på el mellan Skellefteå och Södertälje – en sträcka på 90 mil! Tanken är att konceptet skulle kunna användas för en lastrutt med avgång en gång i veckan.
– Det innebär att man kan ha en relativt låg medelhastighet, vilket gör det möjligt för elektrifiering även om sträckan är lång. Fartyget behöver ligga vid kaj 12 timmar för att lasta på och av. Det ger tillräckligt med tid för att ladda batterierna, sa Sara Rogersson, forskare på Rise Maritime i samband med publiceringen.
Under 2023 har det i internationell sjöfartspress annars pratats mycket om ammoniak och metanol som framtidens bränslen, åtminstone för fartyg som ska ta sig över världens oceaner. ”Det pekar en del åt ammoniak eller metanol”, sa också chalmersforskaren Selma Brynolf, i samband med att rapporten Hydrogen, ammonia, and battery-electric propulsion for future shipping publicerades i december. Till skillnad från i mycket annan forskning har bränslena i det treåriga forskningsprojektet analyserats ur ett livscykelperspektiv där hela produktionskedjan och infrastrukturen ingår. Forskningsprojektet – som inte bara gjort det möjligt för svensk forskning att hänga med i utvecklingen utan också gett Sverige chansen att bidra i IMO:s utveckling av sina riktlinjer för livscykelanalyser – har genomförts inom ramen för Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart som drivs av Lighthouse.
Inom Hållbar sjöfart startades flera nya projekt samtidigt som andra blev klara. Dessa presenterades under året i sammanlagt 14 populärvetenskapliga artiklar på Lighthouse hemsida och handlar om allt från både navlösa propellrar och propellrar till framtidens seglande fraktfartyg till koldioxidinfångning ombord och den hållbara hamnen. Flera av resultaten presenterades också på branschprogrammets årskonferens i mars.
Vid sidan av Hållbar sjöfart har ytterligare två rapporter som behandlar aktuella frågor publicerats. I maj kom förstudien Framtida behov av sjöbefäl som visade att över 200 studenter om året behöver rekryteras till sjökaptensprogrammet för att täcka det framtida behovet av sjöbefäl – något vi inte är i närheten av idag. Lika många behöver också rekryteras till sjöingenjörsprogrammet.
Att läget är akut på personalsidan inom sjöfarten kunde knappast undgå någon som tog del av svenska nyheter i slutet av augusti – 2 200 personer behöver rekryteras till sjöfarten de närmaste tre åren, om inte kommer den svenska ekonomin att påverkas. Bakom låg en rapport från Transportföretagen.
Transportföretagen har förresten genom bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar blivit medlemmar i Lighthouse under året. Det är första gången en organisation som representerar hamnverksamhet finns med bland alla Lighthouse medlemmar från näring, akademi, institut och samhälle. För första gången träder också klassningssällskapen in – både DNV och Bureau Veritas blev medlemmar under året.
Den andra Lighthouserapporten som publicerats utanför branschprogrammet heter kort och gott Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart. Underlaget har tagits fram inom ramen för Lighthouse fokusgrupp Fossilfri sjöfart och bygger till stor del på tidigare studier, men innehåller också nya analyser och sammanställningar. Materialet är tänkt att uppdateras efterhand och finnas tillgängligt för alla i fokusgruppen eller över huvud taget för forskare som arbetar med omställningen. Därför har också materialet fått en egen sida på Lighthouse webb.
Under året har Lighthouse också fortsatt arbetet i fokusgrupperna Hamnar och Smarta fartyg. I arbetet (som initierades 2020) samlas relevanta aktörer från akademi, näring och myndigheter arbetar tillsammans kring viktiga frågor och områden för att driva dem framåt.
Lighthouse har också arrangerat flera seminariedagar under 2023. I mars gick som sagt Hållbar sjöfarts årskonferens av stapeln och samma månad arrangerades också AI i sjöfarten tjänst. I samband med Almedalsveckan i slutet av juni arrangerades sedan ett vätgasseminarium tillsammans med Uppsala universitet i Visby och under hösten gjordes ytterligare två samarrangemang – i oktober Så blir den nationella flottan grön tillsammans med Sjöfartsverket och i november Öva inför kris tillsammans med Högskolan i Halmstad.
Lighthouse verksamhetschef Åsa Burman har också deltagit som moderator och talare i en rad sammanhang, bland annat på eComExpo som arrangerades i Stockholm i september där hon förklarade att sjöfarten är en viktig del av samhällets omställning till fossilfrihet.
– Varje gång jag är här i Stockholm tänker jag: Varför använder man inte vattnet mer? I Göteborg, där jag bor, använder vi inte vattnet speciellt mycket heller. Vi har en älv som i princip är i tom och i Stockholm finns hur mycket vatten som helst som man bygger vägar runt. Det är klart att det går att flytta över mycket transporter från väg till sjöfart som ofta är väldigt mycket mer energieffektivt.