Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
26 april 2021
Adam blev mästare på att vara ny på jobbet
Möjligheten att få testa på olika jobb lockade. Ett drygt år och fyra företag senare konstaterar Adam Andersson att förväntningarna på Traineeprogr...
22 april 2021
Världsbanken tror på grön vätgas och ammoniak
Samtidigt som USA uppmanar IMO att ändra sitt utsläppsmål till att vara absolut noll år 2050 släp...
19 april 2021
Digitalisering och nya bränslen medför nya risker
Fokuseringen på ökad digitalisering och minskade koldioxidutsläpp skapar nya säkerhetsrisker inom...
16 april 2021
Åsa Burman i Studio Sjöhistoriska
Nu på måndag den 19 april medverkar Åsa Burman, verksamhetschef på Lighthouse, samt Erik Froste, ...
14 april 2021
Se webinariet om den nationella sjöfartsagendan
NRIA Sjöfart 2021 handlar om framtiden för en näring som omsätter 85 miljarder kronor om året och...
12 april 2021
Sjöfarten mest klimateffektiv för godstransporter
Sjöfart är det mest klimateffektiva sättet att frakta gods på, medan järnvägen är mest klimateffe...
07 april 2021
Kollektivtrafiksystemet har stagnerat
Tidigare forskning har visat att kollektivtrafik på vatten kan minska både klimatavtryck och trän...
25 mars 2021
Sjöfartsagenda överlämnad till näringsministern
Idag överlämnades den nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation till näringsminist...
17 mars 2021
Se webinariet Vårens resultat från Hållbar sjöfart
Trots pandemi har FoI-programmet Hållbar sjöfart, som Lighthouse driver för Trafikverket rullat p...
15 mars 2021
Kan en algoritm ersätta en människa?
Fartygen blir allt smartare. Nu kan de ge befälhavare och navigatörer förslag på hur olika knepig...
10 mars 2021
Sjöfartens marina påverkan lika kostsam som dess klimatpåverkan
Sjöfartens utsläpp i Östersjön beräknas kosta 30 miljarder om året. Av kostnaderna står påverkan ...
03 mars 2021
Mikael Lind första professorn i maritim informatik
Med hjälp av digitalisering kan effektiviteten, säkerheten och hållbarheten förbättras inom sjöfa...
02 mars 2021
Nya segel kräver nya propellrar
Vindförhållanden varierar. Framtidens seglande fraktfartyg måste därför också i olika grad kunna ...
19 februari 2021
Pandemin påskyndar digitaliseringen inom sjöfarten
Coronapandemin har slagit hårt mot sjöfarten på många sätt, men i Transportstyrelsens nya rapport...
18 februari 2021
Nytt labb synkar teknik och regler
Utvecklingen mot framtidens smarta fartyg går snabbt, ja såpass att tekniken lätt kan springa för...
17 februari 2021
Wallenius Wilhelmsen realiserar Oceanbird-konceptet
Wallenius Wilhelmsen ska beställa en vinddriven bilfraktare som ska vara i trafik 2025. Orcelle W...
08 februari 2021
Rätt information kan minska olyckor
I takt med att transporterna med farligt gods ökar i världen, ökar också risken för olyckor, fram...
02 februari 2021
HVO bäst för Sjöfartsverket
I dagsläget bör Sjöfartsverket satsa på HVO för att göra sin flotta fossilfri. Det visar en ny ra...
29 januari 2021
Nya krav på hamnarna analyseras
I takt med transporterna ökar finns ett behov av att flytta över gods från land till sjö. Vad stä...
1
…
12
13
14
15
16
17
18
…
37