Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
16 juni 2021
Horisont Europas arbetsprogram beslutat
Investeringarna ska påskynda de gröna och digitala omställningarna samt bidra till en hållbar återhämtning från coronaviruspandemin och till EU:s m...
10 juni 2021
Slår ett slag för lättviktiga kompositer
Det här länge pratats om att använda lättviktiga kompositer i fartygskonstruktioner. Men på senar...
09 juni 2021
Ankringstidens koldioxidutsläpp analyseras
En stor del av fartygs koldioxidutsläpp sker när de ligger till ankars och väntar utanför hamn. V...
08 juni 2021
Kör godset på vattenvägen istället!
Den ökade trafikträngseln i svenska städer hotar både miljö och ekonomi. Samtidigt finns ett utta...
04 juni 2021
Sprinklersystemen måste förbättras
Dåligt fungerande brandsläckningssystem har de senaste åren återkommande pekats ut som en orsak t...
26 maj 2021
Ny förstudie: Så kan olyckorna med farligt gods minskas
Tydligare regler, ökad digitalisering och förbättrad synkronisering mellan olika aktörer i transp...
26 maj 2021
Se webinariet Sjöfarten i EU:s utsläppshandelssystem
För att bidra till ett klimatneutralt EU 2050 vill EU-kommissionen att sjöfarten införlivas i sys...
25 maj 2021
Nytt verktyg sparar både miljö och pengar
Vilken båtbottenfärg ska jag använda på mitt fartyg? Vilken är mest miljö- och kostnadseffektiv f...
24 maj 2021
Passagerartrafiken mer än halverades under 2020
Medan godstrafiken knappt påverkades, minskade den svenska passagerartrafiken med 54 procent unde...
19 maj 2021
Ny förstudie: Både teknisk kompetens och allmän miljökunskap behövs
Det räcker inte med teknisk kompetens kopplat till ny teknik och nya bränslen. En ”miljömedvetenh...
17 maj 2021
LNG har också en framtid
Det pratas mycket om väte och ammoniak som framtidens fartygsbränslen. Men räkna inte bort LNG, m...
11 maj 2021
Johanna lever sin dröm
Kärleken till havet, tekniken och drömmen om att få arbeta i en internationell miljö. Johanna Sun...
10 maj 2021
Bygg nya, strunta i de gamla
Det är mer effektivt att helt fokusera på att bygga nya gröna fartyg än att också bygga om och gö...
05 maj 2021
Priser för dryg miljon firades på belöningsdagen
Pandemin stoppade Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningsdag förra året. Därför blev det dubbelt...
04 maj 2021
Se webinariet Buller – emissionen som inte syns
Intresset för hur undervattensbuller påverkar det marina livet har ökat på senare år. Forskningen...
29 april 2021
Lighthouse och sjöfartssektorn i Altinget debatt: Vi måste satsa betydligt mer på sjöfartsforskning
Vi har flera förslag på hur vi ska få ett effektivt innovationssystem som gör svensk sjöfart konk...
26 april 2021
Adam blev mästare på att vara ny på jobbet
Möjligheten att få testa på olika jobb lockade. Ett drygt år och fyra företag senare konstaterar ...
22 april 2021
Världsbanken tror på grön vätgas och ammoniak
Samtidigt som USA uppmanar IMO att ändra sitt utsläppsmål till att vara absolut noll år 2050 släp...
19 april 2021
Digitalisering och nya bränslen medför nya risker
Fokuseringen på ökad digitalisering och minskade koldioxidutsläpp skapar nya säkerhetsrisker inom...
1
…
10
11
12
13
14
15
16
…
36