Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
04 mars 2022
Sprinklersystem fungerar sämre på västkusten
Salt ökar korrosionshastigheten i stålrör. Det kan vara en anledning till att munstyckena i sprinklersystem blir snabbare igensatta på västkusten ä...
02 mars 2022
Lloyd’s List larmar – cybersäkerheten otillräcklig
Tre av fyra inom sjöfartsbranschen tycker inte att det görs tillräckligt för att sprida medvetenh...
23 februari 2022
Elektrifieringen inom sjöfarten går trögt
Andelen elektrifierade fartyg kommer sannolikt inte att öka fram till 2030 och dagens styrmedel f...
22 februari 2022
Många hinder för urban vattenburen logistik - men möjligheter finns
Byggtrafik, sopor och andra leveranser skulle med fördel kunna köras på vatten i svenska stora st...
16 februari 2022
Hur ska överflyttningen gå till?
Det finns en politisk vilja att flytta över gods från väg till sjöfart. Men hur ska det gå till? ...
14 februari 2022
Vätgasprojektet ledde till stort samarbete
Inom sjöfarten pratas det alltmer om att samarbete är bränslet som leder oss in framtiden. Arbete...
10 februari 2022
Minskat resande drabbade sjöfarten värst
Coronapandemin medförde stora minskningar i svenskarnas resande. Av trafikslagen drabbades sjöfar...
09 februari 2022
Momentum för ökat samarbete inom europeisk sjöfart
Grunden är lagd, nu finns ett momentum for offentliga och privata aktörer att utveckla samarbetet...
02 februari 2022
Ny rapport: Metanol bästa alternativa sjöfartsbränslet
Vätgas eller ammoniak? Ingetdera. Enligt en ny rapport är det grön metanol som är nyckeln till fr...
27 januari 2022
Energimyndighetens sjöfartsprogram upphör
83 miljoner kronor på sex år. Mer pengar till sjöfartsforskning blir det inte från Energimyndighe...
20 januari 2022
Överflyttning av gods sker knappt
”Det finns få tecken på att det har skett en överflyttning från väg till järnväg och sjöfart, ell...
18 januari 2022
”Sjukt tillfredsställande när jag kunde presentera mitt resultat”
Han gillar högt ställda förväntningar, ansvar och att få prestera ihop med andra i projekt. Och d...
12 januari 2022
Samarbete är framtidens bränsle
Siktet är inställt på framtidens fossilfria sjöfart. Men för att nå dit behövs ett nytt bränsle. ...
04 januari 2022
Fick kanonjobb direkt efter Traineeprogrammet
Lighthouse Traineeprogram ger en skjuts rakt in i sjöfartsbranschen. Fråga bara Erik Blackert. Di...
30 december 2021
2021 - året då det blev allvar
En containerkris och ett fartyg på tvären i Suezkanalen synliggjorde sjöfartens betydelse för vär...
23 december 2021
”Just-in-Time” krångligt för sjöfarten
Fartygsanlöp som sker ”just in time” kombinerat med sänkt hastighet är den lämpligaste första åtg...
21 december 2021
Bara vatten i ”avgasröret” på Gotland Horizon
En storskalig Gotlandsfärja som går på vätgas redan 2030? När Björn Samuelsson först funderade öv...
17 december 2021
Se webinariet Hållbara marina bränslen – vad händer?
Ammoniak, vätgas, el, metanol eller något annat? På Lighthouse webinar som hölls den 17:december ...
13 december 2021
Nya säkerhetsrisker måste hanteras
Säkerheten till sjöss har förbättrats betydligt under det senaste decenniet och förlusterna i båd...
1
…
9
10
11
12
13
14
15
…
37