Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
10 mars 2020
Lättviktsnätverk ska gynna svensk industri
De minskar bränsleförbrukningen, sparar miljön och håller längre. Nu ökar intresset för lättviktskompositer i Sverige och flera maritima projekt är...
09 mars 2020
Myndigheter: sjöfarten behöver styrmedel
Styrmedlen och åtgärderna är för få för att minska sjöfartens klimatpåverkan. Regeringen måste få...
05 mars 2020
Ammoniaken måste bli grön och kraftfull
Enligt en ny rapport från brittiska Royal society kan ammoniak göra sjöfarten klimatneutral. Men ...
02 mars 2020
Hallå där, Åsa Burman!
Lighthouse har nu drivit Trafikverkets branschprogram ett år och den 31 mars arrangeras årskonfer...
20 februari 2020
Jobbar för lättare, mer effektiva och säkrare skrov
En optimerad skrovkonstruktion kan minska utsläppet av växthusgaser med upp till 20 procent. Men ...
18 februari 2020
LNG – ingen permanent lösning, men viktigt övergångsbränsle
Klimatnyttan med att köra fartyg på naturgas är obefintlig, larmade en rapport med påföljande nyh...
13 februari 2020
Olja dödar fler
Oljan är inte bara ett stort klimathot – den dödar också fler människor än vad förnybara bränslen...
07 februari 2020
Förstudie om ammoniak klar – övergår i större projekt
Ammoniak har på senare tid seglat upp som den kanske hetaste kandidaten att bli framtidens marina...
04 februari 2020
Ska lyfta svenska intressen i EU
Lighthouse och Trafikverket bildade i höstas en referensgrupp för att bli så bra som möjligt på a...
24 januari 2020
Grön sjöfart minskar fraktkostnaderna
Investeringar i hållbar teknik skulle inte bara minska sjöfartens koldioxidutsläpp. Det skulle oc...
21 januari 2020
Biobränslens genombrott dröjer
Driva tankfartyg på biobränslen? Då krävs att redare och lastägare samarbetar, delar på kostnader...
17 januari 2020
Oväntat hög prislapp på utsläpp
Sjöfartens utsläpp av giftiga ämnen och bidrag till övergödningen i Östersjön beräknas kosta fler...
15 januari 2020
Utsläpp sker i onödan
Om allt gods som körs på väg genom Skåne istället transporteras på sjön skulle mellan 4 och 11 pr...
08 januari 2020
En död inom yrkessjöfarten förra året
En person omkom till följd av olycka inom den svenska yrkessjöfarten förra året. Totalt omkom 10 ...
08 januari 2020
Smartare fartyg kräver nya regler
Färre olyckor, större effektivitet och mindre miljöpåverkan. Potentialen hos de allt smartare far...
16 december 2019
Unga svenska sjömän dör oftare än andra i hjärt-kärlsjukdom
Män under 46 år och som jobbar på däck eller i maskin löper en ökad risk att dö i hjärt-kärlsjukd...
13 december 2019
Från noll till hundra med traineeprogrammet
Tre företag, tre olika organisationskulturer och tre veckor i Kina. Lighthouse traineeprogram gav...
11 december 2019
Klimatet går före havsmiljön
Sjöfarten kan vara ett transportsätt med liten miljöpåverkan. Men inte alltid. Därför måste den ...
09 december 2019
Politiken måste agera
Det har länge funnits en politisk vilja att flytta över godstransporter till sjöfarten. Ändå kan ...
1
…
14
15
16
17
18
19
20
…
35