Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
14 oktober 2020
Tekniken finns, men vem vill betala?
Katalysatorer skulle kunna rena LNG-motorers metanutsläpp. Men de beräknas kosta flera miljoner att installera – en kostnad som ingen tar idag efte...
06 oktober 2020
Se webinariet Nya resultat från Hållbar sjöfart – del 2
Det har krävts två webinarier för att presentera all forskning som gjorts inom Trafikverkets bran...
02 oktober 2020
Är vi på väg mot en hållbar sjöfart och går det tillräckligt snabbt?
På världssjöfartens dag pratade Åsa Burman om hur det står till med hållbarhetsarbetet inom sjöfa...
28 september 2020
Utsläpp av skrubbervatten måste stoppas
Växla över till alternativa bränslen med mindre svavelutsläpp eller gör betydande investeringar s...
23 september 2020
EU:s Green Deal-utlysning är öppen
Utlysningarna inom EU:s Green deal är nu öppna och pågår fram till 26 januari. De omfattar en mil...
22 september 2020
Överflyttning kräver nytänk och stora insatser
Mellan 5 och 18 procent av vägtransportarbetet hade kunnat gå på sjö, men en överflyttning försvå...
16 september 2020
Oceanbird i trafik inom fem år
Lighthousemedlemmarna Wallenius Marine, KTH och SSPA samarbetar sedan ett par år i projektet wPCC...
15 september 2020
Nyttan med förslagen om sänkt fart överskattad
Det går att spara bränsle, men vid fartsänkningar långt under fartygs optimala hastighet riskerar...
07 september 2020
Per Fagerlund förbättrade svensk sjöfart
Skeppsbyggnadsingenjör Per Fagerlund har avlidit vid en ålder av 80 år. Fyra kolleger minns en ly...
31 augusti 2020
Mycket snack, lite verkstad
Alla är överens om att det är viktigt och många aktörer har det inpräntat i policydokument. Men i...
20 augusti 2020
Det går åt fel håll
Sjöfartens totala utsläpp av växthusgaser har ökat med 10 procent mellan 2012 och 2018. Det visar...
18 augusti 2020
Fotoprojekt ska förändra bilden av kvinnliga sjömän
Stiftelsen Sveriges sjömanshus har beviljat 250 000 kr för ett fotografiskt projekt som ska utmyn...
06 augusti 2020
Konflikt mellan klimatpolitiska ambitioner och mål om överflyttning
De styrmedel som krävs för att nå klimatmålen på sjöfartsområdet utmanar kraftigt möjligheterna a...
03 juli 2020
Hallå där!
Lars Larsson, professor på Chalmers och ordförande för den internationella seglingskonferensen IN...
25 juni 2020
Sjöfolk borde hyllas likt vårdpersonal
Idag firas sjöfolkets dag världen över. Temat är självklart – kampanjen ”Sjöfolk är samhällsvikti...
23 juni 2020
Se webinariet Nya resultat från Hållbar sjöfart
Under våren har de trillat in – resultaten från första årets förstudier inom Trafikverkets bransc...
22 juni 2020
Små hamnar beräknas få större delen av trafiken vid överflyttning
Trender vill peka på en ökad koncentration till de stora hamnarna. Men en överflyttning av godstr...
12 juni 2020
Det är de redan existerande fartygen som ska få sjöfarten att klara klimatmålen
Sjöfarten kan inte vänta på nya och mer effektiva fartyg. Något måste göras åt den befintliga flo...
08 juni 2020
Sjöfarten inom EU släpper ut lika mycket koldioxid som Belgien
Sjöfarten släpper ut 138 miljoner ton koldioxid om året i Europa. Det motsvarar över 3,7 procent ...
1
…
14
15
16
17
18
19
20
…
37