Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
18 februari 2020
LNG – ingen permanent lösning, men viktigt övergångsbränsle
Klimatnyttan med att köra fartyg på naturgas är obefintlig, larmade en rapport med påföljande nyhetsartiklar nyligen. Sant eller falskt? Det beror ...
13 februari 2020
Olja dödar fler
Oljan är inte bara ett stort klimathot – den dödar också fler människor än vad förnybara bränslen...
07 februari 2020
Förstudie om ammoniak klar – övergår i större projekt
Ammoniak har på senare tid seglat upp som den kanske hetaste kandidaten att bli framtidens marina...
04 februari 2020
Ska lyfta svenska intressen i EU
Lighthouse och Trafikverket bildade i höstas en referensgrupp för att bli så bra som möjligt på a...
24 januari 2020
Grön sjöfart minskar fraktkostnaderna
Investeringar i hållbar teknik skulle inte bara minska sjöfartens koldioxidutsläpp. Det skulle oc...
21 januari 2020
Biobränslens genombrott dröjer
Driva tankfartyg på biobränslen? Då krävs att redare och lastägare samarbetar, delar på kostnader...
17 januari 2020
Oväntat hög prislapp på utsläpp
Sjöfartens utsläpp av giftiga ämnen och bidrag till övergödningen i Östersjön beräknas kosta fler...
15 januari 2020
Utsläpp sker i onödan
Om allt gods som körs på väg genom Skåne istället transporteras på sjön skulle mellan 4 och 11 pr...
08 januari 2020
En död inom yrkessjöfarten förra året
En person omkom till följd av olycka inom den svenska yrkessjöfarten förra året. Totalt omkom 10 ...
08 januari 2020
Smartare fartyg kräver nya regler
Färre olyckor, större effektivitet och mindre miljöpåverkan. Potentialen hos de allt smartare far...
16 december 2019
Unga svenska sjömän dör oftare än andra i hjärt-kärlsjukdom
Män under 46 år och som jobbar på däck eller i maskin löper en ökad risk att dö i hjärt-kärlsjukd...
13 december 2019
Från noll till hundra med traineeprogrammet
Tre företag, tre olika organisationskulturer och tre veckor i Kina. Lighthouse traineeprogram gav...
11 december 2019
Klimatet går före havsmiljön
Sjöfarten kan vara ett transportsätt med liten miljöpåverkan. Men inte alltid. Därför måste den ...
09 december 2019
Politiken måste agera
Det har länge funnits en politisk vilja att flytta över godstransporter till sjöfarten. Ändå kan ...
27 november 2019
Det är skillnad på sjöfart och sjöfart
Två bilder. Den ena av ett antal rederier som ligger i framkant och satsar på miljö och hållbarhe...
18 november 2019
LASH FIRE ska minska antalet bränder
37 allvarliga bränder på 15 år. Inte undra på att EU satsar drygt tolv miljoner euro på att förbä...
11 november 2019
De ”fina” ekonomerna struntar i klimatet
Vi sviker den mänskliga civilisationen! Historien kommer att döma vårt skrå hårt! Larmet kommer f...
01 november 2019
Letar efter den ultimata effekten
Det är svårt att förstå hur propeller och skrov fungerar optimalt ihop ens i stilla vatten. ...
28 oktober 2019
Rapport efterlyser tydligare svensk hamnpolitik
Hamnverksamhet är främst en kommunal angelägenhet och behandlas inte som en tydlig del i det nati...
1
…
16
17
18
19
20
21
22
…
37